Springen naar inhoud

[biologie] P53 - gen

• Log in om te kunnen reageren

Bob18

Bob18

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2009 - 14:36

Hallo, ik heb van mijn leraar een stukje tekst gekregen met daar wat vragen bij. Helaas strand ik al op bij vraag 1, ik snap niet precies hoe ik die figuren moet lezen? Is er iemand die mij kan helpen? Vragen 2 en 3 willen ook al niet vlotten.

Casus:

Meneer Alberts heeft een blaascarcinoom en is door de uroloog geopereert. De tumor die verwijderd is wordt onderzocht. Een deel van het weefselfragment wordt gefixeerd en ingebed in paraffine. Voor de diagnostiek wordt een dun plakje (4micrometer) van het gefixeerde en paraffine ingebed materiaal afgesneden en gekleurd met hematoxyline. De patholoog beoordeelt de histologie. Het blijkt een zeer heterogene tumor te zijn. Er wordt besloten een analyse van het gen p53 uit te voeren. Tevens wordt bloed van de patient afgenomen als controle voor de moleculaire analyse.

Er wordt DNA geisoleerd uit het perifeerbloed en uit drie verschillende gebieden (A,B, en C). Een specifiek DNA fragment waarin p53 is gelegen wordt m.b.v. de PCR vermeerderd zodat een analyse m.b.v. een restrictieenzyme en gelelelectroforese kan worden uitgevoerd. In Figuur 1 is dit fragment schematisch weer gegeven. In werkelijkheid is p53 veel groter (bestaat uit een groot aantal intronen/exonen). In het fragment wordt door het restrictieenzyme HindIII twee keer geknipt (normale allelen).

Totale lengte 4300 bp (base pairs), fragment 1 = 500 ; 2 =2800 ; 3 = 1000. N geeft patroon normale allelen in perifeerbloed. P53 gen aangegeven als zwart blok welke loopt van 1100 tot 2100. In figuur 2 wordt het gelelectroforese patroon gegeven welke wordt gevonden in het bloed en in de gebieden A, B en C. Voor de gebieden A, B en C geven we de knipplaatsen op allel 1. Deze zijn voor A, B: 500, 3300 en C: 500, 1200, 3300
Extra banden in A; 3800, B: 700, 2100, C: 1300

Vragen:
1. Verklaar de banden patronen in A, B en C. Geef de mogelijke knipplaatsen en mutaties aan op allel 2?
2. Als je er vanuit mag gaan dat dit de enige mutaties zijn welke voorkomen kun je dan aangeven of p53 nog actief is in de verschillende gebieden. Neem in je argumentatie de gevolgen van een puntmutatie die is opgetreden in een intron of exonen mee?
3. We zijn in de analyses van A, B en C, uitgegaan van zuivere celpopulaties waarin alleen de cellen met eenzelfde type genetische afwijkingen voorkomen. Wat zou het gevolg zijn geweest van een isolatie waarbij ook DNA van normale cellen zou zijn mee ge´soleerd?

Groetjes,

Bob

P.s. de figuren zijn bijgevoegd

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 6032 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2009 - 16:34

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2009 - 20:13

...Helaas strand ik al op bij vraag 1, ik snap niet precies hoe ik die figuren moet lezen? ...

Fig 1: Ik neem aan dat met name het zwart-omlijnde rechthoekje met "opbrengen" problemen oplevert.

Dat is een schematisch plaatje van elektroforese.
Een meer natuurgetrouwe afbeelding staat bijvoorbeeld hier:
http://home.deds.nl/...fbeelding13.jpg

Snap je dat schematische plaatje? Zo nee, wat dan niet?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures