[fysica] oplegreacties berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2

[fysica] oplegreacties berekenen

Ik moet de opleg reacties in A en B berekenen en de kracht in stang DE, met het goede teken

Enige wat ik hier uit deze constructie op kan maken is dat DE een pendel staaf is die alleen trek kracht op kan nemen en dat de R= 2*8=16kn

kan iemand mij verder helpen?

MVG,

Chuan Bui
Bijlagen
6.23.jpg
6.23.jpg (12.55 KiB) 1685 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Waar loop je precies vast?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

@guanzippo: welke methoden heb je gezien om zulks op te lossen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Belastingen berekenen,

Wat mij dwars zit is die pendelstaaf DE, want het kan alleen trekkracht opnemen.

enige wat ik tot nu toe weet is de kracht op het dak en wat mijn idee was om de Resulterende kracht van de belasting door te trekken in zijn werklijn en zo Av uit te rekenen ten opzichte van punt B

F= 2* 8 =16

4^2 + 8^2=Wortel(80), maar ik moet de helft hebben, want dat is de resulterende, dus Wortel(80)/2

T/B = 16* Av - (Wortel(80)/2) * F=0

= 16Av -(Wortel(80)/2)*16=0

Av =Wortel(80)/2)

Helaas klopt dit niet met het antwoordenboek

Berichten: 4.502

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Als je de dakbelasting ontleedt in een verticale en horiz.component,wordt die laatste -via de drukstaaf DE-volledig opgevangen door het scharnier en de verticale van het linker kapdeel voor 75% door de rol en 25% door het scharnier!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Waarom zou een pendelstaaf geen druk kunnen opnemen? Het probleem is dat je voor de pendelstaaf een onbekende te veel hebt.

Is de nok een vaste verbinding?

Ik heb dit naar constructie- en sterkteleer verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Als je de dakbelasting ontleedt in een verticale en horiz.component,wordt die laatste -via de drukstaaf DE-volledig opgevangen door het scharnier en de verticale van het linker kapdeel voor 75% door de rol en 25% door het scharnier!
Kan jij deze bewering onderbouwen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Het probleem is dat je voor de pendelstaaf een onbekende te veel hebt.
Hoe kom je hierbij? De oplegreacties kunnen gewoon via een momentensom gevonden worden daarna kan je de kracht in de staaf bepalen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.502

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Kan jij deze bewering onderbouwen?


Er zijn in dit systeem een roloplegging en een scharnieroplegging,dus dat lijkt me voldoende om mijn bewering te staven!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Hoe kom je hierbij? De oplegreacties kunnen gewoon via een momentensom gevonden worden daarna kan je de kracht in de staaf bepalen.
Hoe ga je dit dan exact doen?

@Oktagon: Ik zie geen roloplegging! EDIT: tenzij A een rollende oplegging voorstelt maar dat is dan ontzettend vaag.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

In A zit een roloplegging.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Goed. Uitwendige reactiekrachten bepalen mag dan geen probleem vormen. @Dirkwb; met welke voorwaarde bepaal jij dan de kracht in staaf DE?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: [fysica] oplegreacties berekenen

Knooppuntsevenwicht lijkt me hier het makkelijkst, toch?
Quitters never win and winners never quit.

Reageer