[biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Goedemorgen!

Wij zijn Ernest en Simen en wij zitten op het Waterings Veld College in Den Haag. We zitten inmiddels in 6VWO en moeten voor het behalen van ons diploma een profielwerkstuk voldoende afronden. We hebben als onderwerp de huid gekozen en kijken dan vooral naar de invloed van de zon op de huid. We hebben alvast het volgende opgesteld:

Onderzoeksvraag:

- Wat doet de zon met de huid?

Deelvragen:

- Wat voor invloeden zijn er allemaal van buitenaf en wat voor effect hebben die op de huid?

- Welke stralingen komen van de zon en hoe werken deze?

- Wat gebeurt er precies met je huid als je verbrandt en hoe ontstaat huidkanker?

- Hoe zijn de verschillende resistenties van huidtypen tegen stralingen van de zon te verklaren?

- Hoe werken allerlei beschermende middelen die je tegen de zon beschermen?

- Hoe zit het met de zonnebank? Wat zijn de verschillen met natuurlijk zonlicht en hoe slecht is het nou eigenlijk?

We vroegen ons echter af waar we terecht konden voor een bezoek aan universiteit/medisch centrum. Welke universiteiten staan bekend om hun gastvrijheid en welke staan er bekend om hun goede dermatologie afdelingen? We zoeken ook nog steeds een praktisch aspect van ons werkstuk, een proef of test die we uit kunnen voeren m.b.t. ons onderwerp.

Vriendelijke groeten,

Ernest en Simen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
TheAnswer schreef:Onderzoeksvraag:

- Wat doet de zon met de huid?
De zon doet niets met de huid. Zonlicht en met name UVa en UVb hebben wél een effect.
We vroegen ons echter af waar we terecht konden voor een bezoek aan universiteit/medisch centrum. Welke universiteiten staan bekend om hun gastvrijheid en welke staan er bekend om hun goede dermatologie afdelingen? We zoeken ook nog steeds een praktisch aspect van ons werkstuk, een proef of test die we uit kunnen voeren m.b.t. ons onderwerp.
Voor een dergelijk onderzoek is de informatie van een dermatoloog wel voldoende, als jullie geen antwoord hebben gekregen uit de literatuur. Voor deze -toch redelijk standaard- vragen lijkt het mij overdreven om een academisch ziekenhuis te bezoeken. Het praktische gedeelte zou je kunnen invullen door bij de desbetreffende dermatoloog de statussen op te vragen van mensen met verschillende types van huidkanker. In de voorgeschiedenis staat altijd wel vermeld: tropenjaren, zonnebankgebruik, veel buiten zijn, zonnebaden etc. Je kunt dan kijken welk deel van de mensen met huidkanker aan bovenstaande criteria voldoen. Hoe het met de bewaking van de privacy van de patient zit weet ik niet in jullie geval. Zelf doe ik ook onderzoek, maar omdat ik geneeskunde studeer is het voor mij wat makkelijker aan dergelijke persoonlijke informatie te komen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Als proef kun je denken aan het volgende: meet de uv-intensiteit in verschillende praktijkomstandigheden met de goedkope uv-meters die je op internet kunt vinden (sommige onderscheiden zelfs uva en uvb). Bijvoorbeeld: er wordt soms gezegd dat een wateroppervlak veel uv reflecteert, meet zelf hoeveel dat is. Meet hoeveel uv wordt tegengehouden door een glazen ruit, en door een dunne of dikke laag zonnecreme op plasticfolie. Meet hoeveel uv-verschil er is tussen de zomerzon en de winterzon.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Meet hoeveel uv-verschil er is tussen de zomerzon en de winterzon.


Als de zomerzon ons volgend jaar weer toelacht zijn de heren al aan het studeren als het goed is, het examen is ergens in mei. Maar ver daarvoor moet het profielwerkstuk al worden ingeleverd volgens mij. Of ze moeten naar het zuidelijk halfrond afreizen :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Als de zomerzon ons volgend jaar weer toelacht zijn de heren al aan het studeren als het goed is.
Wat een pech. Dan zullen ze als alternatief helaas op wintersport moeten om de uv-intensiteit op verschillende hoogtes te meten.

Berichten: 339

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

We vroegen ons echter af waar we terecht konden voor een bezoek aan universiteit/medisch centrum. Welke universiteiten staan bekend om hun gastvrijheid en welke staan er bekend om hun goede dermatologie afdelingen?
Van de afdelingen dermatologie aan UMC's doen vooral Utrecht en Leiden aan onderzoek mbt tot UV en huid.

Berichten: 1

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Hey ik heb mijn Profielwerkstuk over hetzelfde onderwerp. Ik heb het bijna af en ik moet het binnenkort inleveren. Ik zou het fijn vinden als ik mijn profielwerkstuk met die van jullie zou kunnen vergelijken. Zouden jullie bereid willen zijn om mij een kopie van jullie Profielwerkstuk te sturen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Aangezien dit topic bijna 3,5 jaar oud is en TS ook al bijna 3,5 jaar niet meer op dit forum is geweest, zou ik niet teveel verwachten...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Hi Jasper,
 
Wij doen ons PWS over een soortgelijk onderwerp. We vroegen ons daarom af of je bereid bent om ons een kopie van je PWS te sturen ter vergelijkingsmateriaal. Laat ons hier maar weten of je het nog ergens hebt liggen en of je het wil sturen, dan laten wij je ons mailadres nog weten.
 
Alvast bedankt!
 
Sophie en Laurenne

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Profielwerkstuk over de huid en de zon

Aangezien dit topic bijna 5 jaar oud is en TS ook al bijna 5 jaar niet meer op dit forum is geweest, zou ik niet teveel verwachten...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer