Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

B

'k heb een oud scheikundeboek waarin concentraties met °Bé aangegeven worden

Wat betekent dat en hoeveel M is het?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: B

Anonymous schreef:'k heb een oud scheikundeboek waarin concentraties met °Bé aangegeven worden

Wat betekend dat en hoeveel M is het?
Be staat voor Beaume. Dit is een oude eenheid voor de dichtheid. Net als voor sommige oude lengteeenheden is de definitie niet eenduidig. Er is bijvoorbeeld geen vast verband tussen Be en rho. Het hangt er dus vanaf over wat voor een soort stof het gaat. De °Bé staat voor concentraties. Dit werd vooral gebruikt voor suikeroplossingen of alcoholhoudende dranken. Ook hier zal geen vast verband tussen bestaan vermoed ik.

Misschien helpt dit je iets verder:(zie soortelijk gewicht)

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/ConcFormul.html
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: B

Voor natronloog en kaliloog geldt de volgende relatie tussen dichtheid en graden Baumé

Code: Selecteer alles

Dichtheid GrBaumé

1.007        1

1.014        2

1.022        3

1.029        4

1.037        5

1.075       10

1.116       15

1.162       20

1.210       25
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: B

In een antiek polytechnisch zakboekje vond ik twee tabellen waarin graden Beaumé worden gebruikt.

Het gaat om oplossingen van zoutzuur en salpeterzuur in water.

In de tabellen staan 3 kolommen, voor soortelijk gewicht, graden Beaumé en gewichtspercentage van de opgeloste stof.

Tussen graden Beaumé en gewichtspercentage zie ik een verband dat net niet helemaal lineair is. En de getallen zijn voor zoutzuur en salpeterzuur verschillend.

Wat het verder voorstelt, ik zou het niet weten. Ik ben zelf ook al antiek, maar geen chemicus. :shock:

Re: B

Het gebruik van graden Baume komt nog uit de tijd dat men dichtheidsmetingen deed om concentraties te meten of te controleren. Tussen concentraties en dichtheidsveranderingen van water is het verband niet helemaal lineair; vooral niet bij sterke electrolieten. Bij hogere concentraties treden daarbij altijd contracties op.

Het gebruik van dichtheden om concentraties te controleren is niet helemaal verdwenen. Het wordt bijv.gebruikt om de ladingstoestand van een loodaccu

of het alcoholgehalte van sterke drank te controleren. Maar graden Baume

worden daar niet meer bij gebruikt. H. Zeilmaker

Reageer