[wiskunde] financiële wiskunde: vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 126

[wiskunde] financi

De hoofdprijs van een loterij is de volgende: een organisatie betaalt de winnaar op het eind van elk jaar een bedrag van €100 000, en dit gedurende 10 jaar. Om risico's te vermijden gaat die organisatie het totale bedrag op een rekening vastzetten en van die rekening de jaarlijkse betalingen doen. Als die rekening 5% per jaar opbrengt en de interest niet verandert, welk bedrag moet de loterij dan voorbehouden? Als de winnaar zijn prijs op een gelijkaardige rekening zet, hoeveel geld zal hij dan bij de laatste storting hebben?

Gegeven oplossing: aanvangswaarde = €772 173, slotwaarde = €1 257 789

Ik dien dit dus op te lossen met "de annuïteit".

Ik weet dat mijn groeifactor per jaar 1.05 bedraagt en de bank mij dus elk jaar €100 000 dient te kunnen betalen.

Ik begrijp echter niet goed hoe je begint aan dit vraagstuk, desondanks ik de formule voor aanvangswaarde en slotwaarde reeds ken. Is er een trucje bij het analyseren van dergelijke vragen of een bepaalde werkstructuur die je moet volgen?

Rekenwerk neem ik zelf gerust op mij, desalniettemin dat één uitgewerkt voorbeeldje me een heel groot stuk vooruit zou helpen bij de rest van de oefeningen.

Alvast bedankt!

Reageer