N2 laser

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

N2 laser

Hoi,

Ik wil voor mijn profiel werkstuk zelf een laserstraal op wekken, ik hoef geen grote vermogens voor de straal alles wat een beetje waarneembaar is ben ik al blij mee.

Na me wat te hebben ingelezen dacht ik dat de N2 laser het makelijkste te realiseren zou zijn, aangezien ik dan de gewone lucht als medium kon gebruiken en omdat de laser geen spiegels behoeft.

Ik weet al dat ik als kathode en anode het best dun alluminium kan gebruiken deze twee platen liggen bij twee andere alluminium platen (ik noem ze maar even de opladers), die ik oplaat (een positief een negatief) Deze twee opladers liggen een paar millimeter naast de Anode en Kathode. Als ze voldoende zijn opgeladen slaan de spanningen over en worden de anode en kathode (1,5 milimeter van elkaar af, plotsklaps geladen, de n2 atomen worden geioniseerd (meer dan de helft) en er ontstaat gestimuleerde emmisie. Ik plaats aan één kant een spiegel om te zorgen dat de straal er aan één kant uit komt.

Toch zou ik graag advies krijgen over de bouw van een laser (aangezien ik zelf hierin geheel onervaren ben)

- Heeft iemand dit al eerder geprobeerd? Is het gelukt en hoe?

- De ontlaading moet plaatsvinden in 10 nano seconde, waar is deze snelheid van afhankelijk? (gelijder afstand Kathode Anode afstand anode oplader/kathode oplader) Is dit mogelijk met een gewone spanningsoverslag of moet ik hier iets anders verzinnen?

- kan ik de laserstraal waarnemen als hij na 10 nano seconde al afgelopen is?

- Klopt het dat er tussen de anode en kathode een spaningsverschil moet zitten van 20kv, met welke (beschikbare) middelen kan ik zo'n spanningsverschil krijgen? Is een van der Graaf generator goed?

Als laatst over het gat tussen de opladers en kathode en anode: 1 ik denk dat de oplader hoger opgeladen kunnen worden als de afstand tussen hen en de kathode en anode groter is, waardoor ik een groter spanningsverschil kan krijgen. Klopt het dat de benodigde spanningsverschil om over te slaan evenredig is met de afstand van de twee platen?

2 Om een snelle ontlading beter te laten verlopen moet ik dan een breed overslag veld hebben of een dun tussen de opladers en kathode en anode?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen met de bouw, want ik snap hoe een laser in theorie werkt, maar er eentje maken valt niet mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: N2 laser

Ik weet dat dit ook een project was voor eerstejaars natuurkunde studenten afgelopen jaar op de TU/e. Zes studenten hebben er 10 weken aan gebouwd, dus het is niet helemaal triviaal om zelf te maken, maar het is ze wel (min of meer) gelukt. Je realiseert je wel dat er dan UV licht uitkomt, dus dat je dat niet met het blote oog kan zien?

Reageer