[natuurkunde/biologie] staafjes en kegeltjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[natuurkunde/biologie] staafjes en kegeltjes

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje waar ik niet van weet hoe ik moet beginnen:

Beschouw een tv scherm met een diagonaal van 20 inch en een resolutie van 1920 x 1080 pixels. Neem aan dat de pixels vierkantjes zijn.

a) Hoeveel kegeltjes worden gestimuleerd als je recht in een pixel kijkt bij een kijkafstand van 50 cm?

b) Hoeveel staafjes worden gestimuleerd bij een excentriciteit van 30 graden bij een kijkafstand van 50 cm?

We hebben hier wel een grafiek bij gekregen, maar die kan ik niet echt linken aan dit probleem.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde/biologie] staafjes en kegeltjes

Ik heb zo'n oefeningetje nog nooit gezien, maar ik zou eens de oppervlakte van zo'n pixel uitrekenen (voorwerp) en middels de voorwerpsafstand-beeldafstandformules de beeldgrootte ervan op het netvlies in mm². Recht naar de pixel kijkende geldt een hoek van 0° of nagenoeg dan toch, en dan lees je in de grafiek dat er daar 150 000 kegeltjes per mm² aanwezig zijn.

Iets vergelijkbaars lijkt voor b) te kunnen.

Het zou wel eens zoiets als een simpele reken-en-afleesexercitie kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: [natuurkunde/biologie] staafjes en kegeltjes

Jan van de Velde schreef:Ik heb zo'n oefeningetje nog nooit gezien, maar ik zou eens de oppervlakte van zo'n pixel uitrekenen (voorwerp) en middels de voorwerpsafstand-beeldafstandformules de beeldgrootte ervan op het netvlies in mm². Recht naar de pixel kijkende geldt een hoek van 0° of nagenoeg dan toch, en dan lees je in de grafiek dat er daar 150 000 kegeltjes per mm² aanwezig zijn.

Iets vergelijkbaars lijkt voor b) te kunnen.

Het zou wel eens zoiets als een simpele reken-en-afleesexercitie kunnen zijn.
Bedankt! Het is inderdaad nog zo gek niet. Ik was al aan het denken hoe ik die 50 cm moet gebruiken, of dat deze gewoon gegeven was als 'opvulling'/verwarring.

Ik ga maar eens een poging wagen.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: [natuurkunde/biologie] staafjes en kegeltjes

De grafiek geeft het aantal receptors per mm2 op de retina. Wat er bij de gegevens ontbreekt is de beeldafstand (ongeveer de diameter van het oog). Die moet je kennelijk ergens anders opzoeken.

Reageer