Kleinste kwadratenmethode in 3d
-
- Berichten: 1
Kleinste kwadratenmethode in 3d
Probleem: ik heb 4 punten die niet volledig in hetzelfde vlak liggen. toch zou ik graag door deze 4 punten een vlak nemen
Ik heb dus 4 punten: X1,X2,X3 en X4
Deze 4 punten bepalen 4 vlakken en telkens een punt dat niet tot dit vlak behoort:
- vlak 1 (X1,X2,X3) en X4
- vlak 2 (X2,X3,X4) en X1
- vlak 3 (X1,X3,X4) en X2
- vlak 4 (X1,X3,X4) en X3
Door deze 4 vlakken zou ik graag een 'gemiddeld vlak' vinden
Ik dacht dit te doen door de kleinste kwadraten methode toe te passen, maar ik weet niet goed hoe dit moet in 3D.
Zijn er eventueel nog andere manieren om dit vraagstuk op te lossen ?
Ik heb dus 4 punten: X1,X2,X3 en X4
Deze 4 punten bepalen 4 vlakken en telkens een punt dat niet tot dit vlak behoort:
- vlak 1 (X1,X2,X3) en X4
- vlak 2 (X2,X3,X4) en X1
- vlak 3 (X1,X3,X4) en X2
- vlak 4 (X1,X3,X4) en X3
Door deze 4 vlakken zou ik graag een 'gemiddeld vlak' vinden
Ik dacht dit te doen door de kleinste kwadraten methode toe te passen, maar ik weet niet goed hoe dit moet in 3D.
Zijn er eventueel nog andere manieren om dit vraagstuk op te lossen ?
- Berichten: 24.578
Re: Kleinste kwadratenmethode in 3d
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)