[wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 774

[wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Hallo,

zou iemand mij een mooie uitleg kunnen geven hoe een iteratie precies werkt?

(de definitie op bv wikipedia is mij niet duidelijk)

bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Bedoel je iteratie in folding-verband, of gewoon algemeen als berekeningsmethode?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 774

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Als algemene berekeningsmethode.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Verplaatst naar het huiswerkforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Dit is vrij algemeen, een iteratieve methode om wat te doen? Of geef anders preciezer aan wat je onduidelijk vindt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 774

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Ja ik ben op zoek naar een duidelijke uitleg, die toch wetenschappelijk is.

Bv in een simulatieprogramma berekent de software dmv iteraties...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Maar dit blijft toch erg vaag, want "iteratie" is nogal algemeen. Je hebt bijvoorbeeld iteratieve algoritmen om vergelijkingen op te lossen, iets dat typisch in bijvoorbeeld van die simulatieprogramma's gebruikt wordt. Alleen al daarin heb je een hele verscheidenheid aan types algoritmen, maar "iteratieve methoden" in het algemeen is dan nog veel breder...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 774

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Zou ik het niet kunnen definieren als: Je bent op zoek naar een oplossing van een wiskundig probleem, maar je hebt gegevens tekort (bijvoorbeeld 2 essentiele gegevens) daarom raad je enkele waarden, tot het probleem klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Je hebt niet noodzakelijk gegevens tekort. Neem het voorbeeld van iteratief een vergelijking oplossen: die algoritmes werken ook voor vergelijkingen die je perfect "met de hand" (exact) kan oplossen, maar zijn net erg nuttig omdat ze toelaten vergelijkingen op te lossen (of benaderde oplossingen te vinden) voor vergelijkingen die we niet of moeilijk exact kunnen oplossen. Niet omdat er gegevens te weinig zijn, maar omdat we de algebraïsche technieken niet hebben om sommige ingewikkelde vergelijkingen op te lossen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Dat is niet de bedoeling van iteratie

Iteratie is een wiskundige manier waarbij je een bepaalde basisinvoer hebt, een functie, en een uitvoer, vervolgens beschouw je de uitvoer weer als je invoer enzovoort. De wiskunde houdt zich bezig met onderzoek naar het gedrag van dergelijke methoden (vaste punten, aanzuig en afstooteffecten,...)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] iteratie hoe werkt dat

Iteratie is een wiskundige manier waarbij je een bepaalde basisinvoer hebt, een functie, en een uitvoer, vervolgens beschouw je de uitvoer weer als je invoer enzovoort.
bijvoorbeeld, een vallend voorwerp. De aarde oefent een zwaartekracht uit, de lucht oefent luchtweerstand uit. De resultante van die twee krachten bepaalt hoeveel het voorwerp op een zeker moment zal versnellen. De snelheid op enig moment hangt af van de versnelling tot dan, maar beïnvloedt ook zelf (via de luchtweerstand) die versnelling.

ik knip de beweging dan op in stapjes van bijvoorbeeld 0,01 seconde. Binnen die honderdste seconde beschouw ik alles als constant.

t=0 --> v0= 0

Fnetto = Fz-Fw = m·g - ½ A·Cw·ρ·v0² .

daaruit rolt via a=Fnetto/m een ogenblikkelijke versnelling a0

die geeft na de eerste 0,01 s een nieuwe snelheid v0,01= a0 x 0,01

met die v0,01 laat ik dan de volgende stap berekenen:

Fnetto = Fz-Fw = m·g - ½ A·Cw·ρ·v0,01² .

daaruit rolt via a=Fnetto/m een ogenblikkelijke versnelling a0,01

die geeft na de volgende 0,01 s een nieuwe snelheid v0,02 = v 0,01+ a0,01 x 0,01

met die v0,02 laat ik dan de volgende stap berekenen:

Fnetto = Fz-Fw = m·g - ½ A·Cw·ρ·v0,02² .

daaruit rolt via a=Fnetto/m een ogenblikkelijke versnelling a0,02

die geeft na de volgende 0,01 s een nieuwe snelheid v0,03 = v 0,02+ a0,02 x 0,01

und so weiter.

Dat is en blijft een benadering, maar hoe kleiner je de tijdsstapjes van deze iteratie neemt, hoe nauwkeuriger het resultaat de werkelijkheid benadert.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer