Anti-ccp?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Anti-ccp?

Hallo!

Ik was benieuwd wat jullie wisten over anti-ccp.

Als de anti-ccp van een patiënt (laag) positief is, maar deze patiënt heeft geen R.A., kan het nog op iets anders duiden?

Tevens positief anti-Tg en anti-TPO (hoog) >5 jaar lang.

Die vraag is mij gesteld, maar ik heb geen idee hoe ik te werk moet gaan. Ik studeer geen geneeskunde, maar wel beta-gamma met bijvakken van biomedische wetenschappen. Om ook te proeven van andere medische vakken krijg ik af en toe van dit soort vragen over diagnostiek.

Jan.

Berichten: 339

Re: Anti-ccp?

Op zich lijkt deze test vrij specifiek te zijn: de kans dat het op iets anders duidt is klein.

Het lijkt zo te zijn dat de antistoffen tegen gecitrullineerde cyclische peptides soms aantoonbaar zijn, terwijl de persoon pas jaren later reuma ontwikkelt.

De andere auto-antistoffen passen daar m.i. niet bij. Maar misschien wel in een gevoeligheid voor auto-immuunziektes?

Hoe pak je zoiets aan?

- wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anti-cyclisch...eptide_antistof De Engelse versie geeft meestal teveel informatie.

- pubmed. Als dat veel hits geeft, kijk je naar een recent review in een groot blad (Lancet, BMJ, NEJM). Makkelijker te lezen is vaak NTvG, dus type je op www.ntvg.nl de letters ccp in de zoekbalk. Ik zou bv dit artikel doorlezen:

http://www.ntvg.nl/content/de-vicieuze-cir...3%AFde-artritis

- emedicine.medscape.com. Vaak een goede keus, maar dit onderwerp (CCP) kan ik nu niet zo snel vinden.

- In ziekenhuizen wordt vaak UpToDate gebruikt, maar daar houd ikzelf niet zo van (vergt een abbonnement).

Re: Anti-ccp?

Bedankt Gesp, ook voor die links.

Ik dacht inderdaad dat het iets moest zijn van 'R.A. verwacht in de toekomst' (binnen 0 - 5 jaar ofzo), maar dat klopt niet. Ik moet echt informatie zoeken voor andere aandoeningen, vandaag kreeg ik de hint van de werkgroepassistent dat het richting neurologie en/of interne geneeskunde is.

Ik heb trouwens ook wel een symptomenlijst gekregen, maar die is erg lang en die ga ik niet helemaal overtypen :eusa_whistle: In ieder geval wel pijn (gewrichtspijn staat er niet, er staat 'pijn') in o.a. handen en knieën. Verder staan dikgedrukt (dus extra belangrijk??): vermoeidheid, ziek voelen, slikproblemen, weinig trek.

De andere dingen uit de symptomen lijst zijn niet dikgedrukt, dus ik denk minder belangrijk. Maar...wat mij betreft zijn dat hele algemene klachten, maar zoals ik al schreef, ik ben er niet bekend in.

Wat je zegt:
Maar misschien wel in een gevoeligheid voor auto-immuunziektes?
Is misschien ook wel iets, misschien kan ik daar iets mee verzinnen? Donderdag ga ik toch naar de grote bibliotheek, dan ik kijk in wat boeken om er info over te zoeken. Ik weet niet zo goed wat auto-immuunziektes zijn, en wat ze inhouden.

Je zegt trouwens bij hoe pak je zoiets aan, wikipedia. Maar is dat altijd correct dan?

Ik hoef trouwens niet met een diagnose aankomen (mag wel), maar het antwoord moet een richting zijn waar ik in moet kijken. Er staat bij het voorbeeld als antwoord: "Bijnierziekte".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Anti-ccp?

Ik denk dat dit je een eind op weg helpt.

Als het richting neuro-interne gaat kun je bijvoorbeeld aan Lyme denken (Lyme artritis zit met name in de knieen).

Anti-TPO en -TG duiden op een auto-immuun aandoening van de schildklier (Hashimoto, Graves). In dat linkje van anti-CCP staat ook AI Thyroiditis (Hashimoto) genoemd. De vermoeidheid en ziek voelen kunnen het gevolg zijn van de hypothyroidie. De slikproblemen het gevolg van een struma.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 339

Re: Anti-ccp?

Nog enkele suggesties: systemische sclerose, mixed connective tissue disease, SLE.

Re: Anti-ccp?

Ik denk inderdaad dat het dat thyroititis is! Dat is geloof ik richting interne geneeskunde, dus het past precies in de hints die ik had gekregen.

Bedankt voor jullie hulp!

Reageer