Anti-ccp?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Anti-ccp?

Hallo!

Ik was benieuwd wat jullie wisten over anti-ccp.

Als de anti-ccp van een patiënt (laag) positief is, maar deze patiënt heeft geen R.A., kan het nog op iets anders duiden?

Tevens positief anti-Tg en anti-TPO (hoog) >5 jaar lang.

Die vraag is mij gesteld, maar ik heb geen idee hoe ik te werk moet gaan. Ik studeer geen geneeskunde, maar wel beta-gamma met bijvakken van biomedische wetenschappen. Om ook te proeven van andere medische vakken krijg ik af en toe van dit soort vragen over diagnostiek.

Jan.

Berichten: 339

Re: Anti-ccp?

Op zich lijkt deze test vrij specifiek te zijn: de kans dat het op iets anders duidt is klein.

Het lijkt zo te zijn dat de antistoffen tegen gecitrullineerde cyclische peptides soms aantoonbaar zijn, terwijl de persoon pas jaren later reuma ontwikkelt.

De andere auto-antistoffen passen daar m.i. niet bij. Maar misschien wel in een gevoeligheid voor auto-immuunziektes?

Hoe pak je zoiets aan?

- wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anti-cyclisch...eptide_antistof De Engelse versie geeft meestal teveel informatie.

- pubmed. Als dat veel hits geeft, kijk je naar een recent review in een groot blad (Lancet, BMJ, NEJM). Makkelijker te lezen is vaak NTvG, dus type je op www.ntvg.nl de letters ccp in de zoekbalk. Ik zou bv dit artikel doorlezen:

http://www.ntvg.nl/content/de-vicieuze-cir...3%AFde-artritis

- emedicine.medscape.com. Vaak een goede keus, maar dit onderwerp (CCP) kan ik nu niet zo snel vinden.

- In ziekenhuizen wordt vaak UpToDate gebruikt, maar daar houd ikzelf niet zo van (vergt een abbonnement).

Re: Anti-ccp?

Bedankt Gesp, ook voor die links.

Ik dacht inderdaad dat het iets moest zijn van 'R.A. verwacht in de toekomst' (binnen 0 - 5 jaar ofzo), maar dat klopt niet. Ik moet echt informatie zoeken voor andere aandoeningen, vandaag kreeg ik de hint van de werkgroepassistent dat het richting neurologie en/of interne geneeskunde is.