Beeldmateriaal & privacy

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 37

Beeldmateriaal & privacy

Ik vraag me enige tijd al af hoe het kan dat er de laatste tijd zoveel programma's op tv worden uitgezonden waar naar mijn mening de camera ploeg een inbraak doet op iemands privacy.

Een voorbeeld:

Wegmisbruikers - Er wordt beeldmateriaal vastgelegd van mensen die een 'misdaad' begaan, velen van hun geven aan dat ze wensen niet in beeld te worden gebracht. Toch is het op tv te zien, ik neem aan dat deze mensen geen recht hebben tot aanklagen van de cameraploeg omdat beeldmateriaal mag worden gemaakt op een openbare weg.

Maar er zijn ook programma's waar er beeldmateriaal word gemaakt op niet openbare locaties, van het weekend schakelde ik langs sbs6 waar een programma te zien was 'Das je goed recht' waar men eigenaren van bijvoorbeeld een camping filmde. Deze personen gaven ook aan niet op beeld te willen verschijnen, kunnen ze dit zomaar maken?

Ik hoop geen discussie te starten over de bedoelingen van zulke programma's want daar heb ik mijn eigen mening wel over, kort gezegd wil ik dus weten of televisie zenders het kunnen maken om mensen te filmen die hiervan niet gediend zijn.

Berichten: 12.262

Re: Beeldmateriaal & privacy

Het zijn in ieder geval verschillende situaties. Als zoiets gefilmd wordt binnen iemands pand, of op iemands erf, dan zou degene die niet gefilmd wil worden in ieder geval de cameraploeg kunnen sommeren te vertrekken. Als ze dat na een paar pogingen weigeren zou de politie moeten ingrijpen (huis/lokaalvredebreuk is tenslotte een misdrijf).

Maar ook op de openbare weg vraag ik me af of ze het zomaar mogen uitzenden - alleen betwijfel ik of de gefilmde personen gebruik maken van alle rechtsmiddelen om het te voorkomen. Er is in ieder geval wel jurisprudentie waaruit blijkt dat het onrechtmatig kan zijn, maar het probleem is dat iets dat 1x uitgezonden is niet meer te undo-en is...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Beeldmateriaal & privacy

Op verzoek van de personen in kwestie worden zij doorgaans anoniem in beeld gebracht (met een waas voor het gezicht). In principe kan je voorkomen dat je op tv komt, je hebt tenslotte een portretrecht + recht op privacy. Niet iedereen hoeft te weten dat jij te hard hebt gereden of bijvoorbeeld een zooitje maakt van jouw camping.

Ik denk dat je met succes kan aanvechten dat je op televisie komt in een programma's als 'Wegmisbruikers'.

Overigens vind ik zo'n waas voor het gezicht maar een matige manier om iemands privacy toch te waarborgen. Ik denk altijd dat bekenden van gefilmd iemand de persoon in kwestie toch wel herkennen (aan de stem, auto, manier van bewegen, kleding)

Berichten: 12.262

Re: Beeldmateriaal & privacy

Dat idee heb ik er ook vaak bij - dat blurren voorkomt misschien dat mensen op straat worden herkend door passanten, maar een kennis of bijv werkgever zal ze weldegelijk herkennen.

Bij programmas als wegmisbruikers weet je natuurlijk niet hoeveel materiaal ze hadden, en hoeveel er uiteindeiljk in de uitzending terecht komt. Je ziet wel mensen die duidelijk niet in beeld willen komen, maar je weet bijv niet of die een kort geding zijn aangegaan om die uitzending te voorkomen, of het er toch maar bij hebben laten zitten.

Overigens vraag ik me af of die mensen vooraf worden geinformeerd dat ze in een uitzending gaan verschijnen, zodat ze uberhaupt een kans hebben te procederen. Als ik het zo bekijk is het een half uurtje beeldmateriaal van een dag of meer filmen, dus de kans is niet zo groot dat je het acuut op een procederen kunt zetten bij iedere camera die ongewenst in je gezicht wordt geduwd.
Victory through technology

Reageer