[scheikunde] CrO4[2-]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[scheikunde] CrO4[2-]

Hallo,

ik heb een prangende vraag: Vanmiddag zat ik over mijn scheikunde gebogen waarbij ik de stof CrO4 2- aantrof. Waarom is in godsnaam de lading 2-? Cr is een positief ion met lading 3+ O heeft een lading van 2- en O2 heeft geen ladig ?

Cr207 is ook 2-.

Waarom is CrO4 en Cr2O7 2- negatief geladen?

en is O2 nou negatief geladen of niet?

Waanzinnig dat ik me dit nog afvraag in 6V, maar goed. :eusa_whistle:

bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] CrO4[2-]

Dit heeft te maken met oxidatietrappen. Bepaalde elementen kunnen verschillende oxidatietrappen hebben (meer info).

Zo kan chroom 0, 2+, 3+ en 6+ als oxidatietoestand aannemen.

Zuurstof (O) heeft bijna altijd de oxidatietrap 2-.

In Cr2O42- heeft O de oxidatietrap 2- en Chroom de oxidatietrap 6+. (Er zijn 4 O atomen met ieder een 2- lading, dus 8- in totaal. De binding zelf heeft een 2- lading, dus heeft chroom een 6+ lading).

Kan je nu zelf uitrekenen welke oxidatietrap chroom heeft in Cr2O72-?

En in bijvoorbeeld Cr2O3?

Verzoek: zou je in het vervolg sub- en superscript willen gebruiken voor de coëfficiënten en ladingen? Die knop heet "aA" en zit links van de smileys

Berichten: 188

Re: [scheikunde] CrO4[2-]

Kan je nu zelf uitrekenen welke oxidatietrap chroom heeft in Cr2O72-?

En in bijvoorbeeld Cr2O3?

Oke. In Cr2O72- zijn er 7 Otjes, dus dat betekent een negatieve lading van -14. De oxidatietrap van het chroom moet dan dus 12 zijn om ervoor te zorgen dat het netjes 2- blijft. TOch :eusa_whistle:

Cr2O3. hmm dat is dan 3 x -2 dus -6. 2 x 3+ = 6. Dus de oxidatietrap is 0.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] CrO4[2-]

casper11 schreef:Kan je nu zelf uitrekenen welke oxidatietrap chroom heeft in Cr2O72-?

En in bijvoorbeeld Cr2O3?

Oke. In Cr2O72- zijn er 7 Otjes, dus dat betekent een negatieve lading van -14. De oxidatietrap van het chroom moet dan dus 12 zijn om ervoor te zorgen dat het netjes 2- blijft. TOch :eusa_whistle:
Dat is goed, maar aangezien er 2 Cr-ionen zijn, is de oxidatietrap van 1 Cr-ion 6+.
Cr2O3. hmm dat is dan 3 x -2 dus -6. 2 x 3+ = 6. Dus de oxidatietrap is 0.
Je berekening is goed, maar je conclusie niet. Je dat zegt de lading van Cr2 moet 6+ zijn. Dat is goed. Dus de oxidatietrap van het Cr-ion is 3+ (ook omdat er twee van zijn).

Je moet altijd goed naar de molecuulformules kijken.

Tip: als je coëfficiënten en ladingen aan wilt geven kan dat met de "aA"-knop, die zit links van de smileys. Om het 2'tje in H2O te maken, selecteer je de 2 en klik je op subscript. Als je een lading in Cr3+ aan wilt geven, selecteer je 3+ en klik je op superscript

Reageer