[chemie] ph

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[chemie] ph

hallo allemaa,

voor ons profielwerkstuk moeten wij met de pH-waarde in grond wekren. Ik heb nu al een methode gevonden om de pH-waarde te bepalen in de grond.

We willen gaan onderzoeken of grond meer of minder zuur opneemt als de grond zelf al zuur is. Hiervoor willen wij graag grond zelf zuurder maken, weet iemand hoe je dit goed kan doen?

Alvast bedankt

Berichten: 175

Re: [chemie] ph

Ik vond hier een mooi stukje over pH in de grond. Staan ook artikelen bij die je kan gebruiken om de grond zuurder te maken.

Linkie

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] ph

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [chemie] ph

DRW89,

bedankt, ik had die site zelf ook al bekeken, ze hebben het daar (volgens mij) alleen over het zuurder maken van de grond, mbv. mest. ik vroeg me af of het mogelijk is om de grond zuurder te maken door middel van, bijvoorbeeld, een zuur toe te voegen (zoals citroenzuur?)

Weet iemand of zoiets kan.

Eevee

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [chemie] ph

Gewoon mest gebruiken zoals bijvoorbeeld Zwavelzure ammoniak
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] ph

Ja, dat kan. Een bodem is eigenlijk een groot complex van minerale kristallen (klei, leem) en/of organische moleculen (humus) waaraan ionen kunnen adsorberen.

Tussen deze adsorptiecomplexen en het bodemvocht ontstaat een evenwicht voor elk ion. Meer H3O+ ionen in het bodemvocht toevoegen betekent dus dat deze ionen andere kationen van het adsorptiecomplex zullen gaan verdringen. Het bodemvocht wordt hierdoor even later dus minder zuur, maar daar staat weer tegenover dat het adsorptiecomplex nog lange tijd "zuur" kan blijven naleveren.

Het adsorptiecomplex buffert dus.

Behalve dit soort zure toevoegingen moet je in levende bodems vooral niet het verzurende effect van sommige op het eerste gezicht basische meststoffen uitvlakken. Nitrificerende bacterien gaan in stappen ammoniak omzetten in nitraat, waarbij per saldo toch weer H3O+ vrijkomt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [chemie] ph

Jan van de Velde schreef:Ja, dat kan. Een bodem is eigenlijk een groot complex van minerale kristallen (klei, leem) en/of organische moleculen (humus) waaraan ionen kunnen adsorberen.

Tussen deze adsorptiecomplexen en het bodemvocht ontstaat een evenwicht voor elk ion. Meer H3O+ ionen in het bodemvocht toevoegen betekent dus dat deze ionen andere kationen van het adsorptiecomplex zullen gaan verdringen. Het bodemvocht wordt hierdoor even later dus minder zuur, maar daar staat weer tegenover dat het adsorptiecomplex nog lange tijd "zuur" kan blijven naleveren.

Het adsorptiecomplex buffert dus.

Behalve dit soort zure toevoegingen moet je in levende bodems vooral niet het verzurende effect van sommige op het eerste gezicht basische meststoffen uitvlakken. Nitrificerende bacterien gaan in stappen ammoniak omzetten in nitraat, waarbij per saldo toch weer H3O+ vrijkomt.
Dus als ik het goed begrijp kan je de grond voor ons practicum zuurder maken met een zuur, alleen is het effect verschillen afhankelijk van het soort zuur dat je gebruikt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] ph

Dat niet direct. Wél zul je merken dat het verschil tussen zwakke en sterke zuren minder groot zal zijn dan je op basis van de pKz zou verwachten. Immers, van de zwak zure oplossing zullen H+-en uit het bodemvocht verdwijnen (dwz geadsorbeerd worden aan het bodemcomplex), waardoor het zwakke zuur verder zal dissociëren dan in een gewone waterige oplossing. Dan praat je over een puur chemisch effect. Daarnaast zijn er biologische effecten (zoals die nitrificatie) die je in een gewone kolf met ammoniakoplossing niet zou merken.

Ook, als je aan de gang gaat met logen is het bufferende effect veel geringer: kleimineralen hebben maar een heel beperkt bufferend vermogen voor negatieve ionen zoals NO3-, reden bijvoorbeeld dat nitraten zo makkelijk uitspoelen naar het grondwater. Ook OH- wordt dus nauwelijks gebufferd. Alleen humusdeeltjes hebben een redelijke anionen-adsorptiecapaciteit, maar daarnaast komen écht humusrijke bodems nou ook weer niet zo veel voor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer