[Fysica] speciale relativiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[Fysica] speciale relativiteit

Ik heb de volgende vraag gemaakt, maar kan de antwoorden nergens vinden, dus misschien dat jullie me kunnen helpen.

Een deeltje beweegt met extreem hoge snelheid in de e1 richting door het Heelal gevuld met stilstaande sterren. Welke van de volgende uitspraken zijn waar?

A) Als het deeltje licht met een frequentie f0 uitstraalt in voorwaartse en achterwaarse richting, dan is het licht dat het deeltje in voorwaartse richting uitstraalt volgens een stilstaande waarnemer in het Heelal in voorwaartse richting evenveel Herz blauwverschoven als het licht dat in de achterwaartse richting uitgestraald wordt roodverschoven is.



B) Als het licht van de sterren in ht frame van het Heelal gelijkmatig uit alle richtingen lijkt te komen dan komt het in het ruststelsel van het deeltje voornamelijk van voren.



C) In het stelsel van het deeltje lijken de sterren in de bewegings riching zichtbaar zijn roodverschoven.



D) Als het deeltje gelijkmatig in alle richtingen licht uitstraal in het eigen stelsel, dan lijkt het voor een waarnemer in het Heelal voor namelijk in voorwaartse richting licht uit te stralen.

Ik dacht zelf dat A (waargenomen frequentie = wortel (1+v/c / 1-v/c) * uitgezonden frequentie, bij v en -v krijg je de precieze inverse uit) klopt

Over de andere 3 twijfel ik.

B: sterren zijn gelijkmatig verdeelt, maar hij beweegt heel snel een kant op en zal daardoor sommige sterren die hij achterlaat minder snel zien en sterren waar hij naartoe beweegt sneller... dus dan zou die kloppen

C: Alleen de sterren in de negatieve bewegingsrichting zijn roodverschoven, de positieve blauw... Nee dus

D: Zelfde als B, zou dus ook kloppen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Fysica] speciale relativiteit

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Fysica] speciale relativiteit

A is correct

B: "sommige sterren minder snel zien" is geen wetenschappelijke term. Sterren zie je, of je ziet ze niet. Stel jezelf de vraag of er iets gebeurt met de intensiteit van het licht dat het deeltje ontvangt van de sterren?

C: correct

D verwijs naar B.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer