Formule in de vorm y=1/x

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Formule in de vorm y=1/x

Op school hebben we nu formules in de vorm y=1/x. Nu heb ik dus een grafiek van de formule y=p/x en moet ik gaan bepalen wat de p is, hoe doe ik dat ook alweer?

Alvast bedankt,

Risc12

Voorbeeld van zo'n grafiek, bij ons staan er alleen wel cijfers aan de assen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Formule in de vorm y=1/x

Als er cijfers bij staan moet je van één punt op de grafiek de exacte coördinaten zien af te lezen. Die vul je dan in in je formule en daaruit volgt p.

Bijvoorbeeld als het punt (3,1) op de grafiek ligt, moet gelden 1=p/3 (want y=p/x) dus p=3.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 9

Re: Formule in de vorm y=1/x

O ja! Super bedankt! Kan ik eindelijk weer verder leren voor mijn proefwerk :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Formule in de vorm y=1/x

Dat kan je doen maar het handigste is gewoon de y-coordinaat van het punt bij
\(x=1\)
af te lezen, toegepast op de formule is dat dan:
\(y=\frac{p}{x}\Leftrightarrow y=p\)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 9

Re: Formule in de vorm y=1/x

Ja dat is eigenlijk wel makkelijker! Maar als er staat: "Bepaal de waarde van p" betekent dit dat ik dan geen berekening hoef op te schrijven? Want dan kan ik gewoon aflezen en opschrijven.

Alvast bedankt,

Risc12

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Formule in de vorm y=1/x

precies, het probleem wordt alleen wanneer
\(x=1\)
niet op de grafiek te zien is, in dat geval moet je het dus berekenen aan de hand van de formule, deze methode is eigenlijk universieel (ook andere functies werken met de methode). Je vult gewoon een punt in, en je bekomt een formule voor de variabelen (in dit geval p). Indien er meerdere variabelen in het spel zijn, heb je precies evenveel verschillende punten nodig om alle parameters te bepalen (dit doe je dan met een stelsel van n vergelijkingen)
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 9

Re: Formule in de vorm y=1/x

Oké, echt bedankt! Ik had nog even een klein vraagje (dit is meer uit nieuwschierigheid): Als je een ABC-formule gebruikt heb je altijd de Discriminant nodig, waar komt dit woord vandaan?

Alvast bedankt,

Risc12

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule in de vorm y=1/x

Het woord "discrimineren" wordt tegenwoordig meestal in een engere betekenis gebruikt, maar betekent in het algemeen "onderscheiden" of op basis van iets, een onderscheid maken. Dat is precies wat de discriminant doet voor een kwadratische vergelijking: het onderscheidt de gevallen waarin er geen (D<0), één (D = 0) of meer (D>0) oplossingen zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 9

Re: Formule in de vorm y=1/x

Bedankt! Nu maar hopen dat k morgen een voldoende ga halen!

Groetjes,

Risc12

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Formule in de vorm y=1/x

Ok, veel succes met je proefwerk!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Formule in de vorm y=1/x

O ja! Super bedankt! Kan ik eindelijk weer verder leren voor mijn proefwerk ;)


Als ik het goed lees, zie ik dat jij hier zegt dat de y waarde gelijk is aan de p waarde, maar dat is niet waar toch? Want dan heb je bij iedere y waarde een andere p. De x waarde moet er dus wel bij staan toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Formule in de vorm y=1/x

Als ik het goed lees, zie ik dat jij hier zegt dat de y waarde gelijk is aan de p waarde, maar dat is niet waar toch? Want dan heb je bij iedere y waarde een andere p. De x waarde moet er dus wel bij staan toch?


Er staat bij dat dat geldt bij x=1 ;)

Reageer