Doorslagspanning condensator zelf meten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Doorslagspanning condensator zelf meten

Beste medeforumgebruikers,

graag wil ik jullie hulp voor de volgende!

ik wil graag zelf (op school) de doorslagspanning van een condesator meten (aluminium platen met dielectricum tussen), Ik wil dan wijzigingen aanbrengen aan de condesator en dan weer meten.

Ik vraag me af wat voor apparatuur ik daar voor nodig heb enzovoort...

ik hoop dat iemans kan helpen!

alvast bedankt!

Berichten: 242

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

hoe ik het zou doen een voltmeter parralel aansluite op de condensator en met een multimeter de weerstand ook paralel meten dan nog iets van een lamp ofzo zodat je echt merkt wanneer het doorslagpunt bereikt is dan sluit je er een regelbare voeding op aan en voer je de spanning op. op het moment dat de doorslagspanning van de condensator is bereikt zal de weerstand van oneindig veranderen in een bepald getal op dat moment stop je met opvoeren van de spanning en lees je de spanning af op de voltmeter.

ik denk dat het zo het makkelijkste gaat maar misschien moet je nog maar even afwachten tot je meer reacties hebt zodat je het zeker weet.

succes!
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

Dat is dus destructief testen :eusa_whistle:

Ik zou niet weten hoe je het meet zonder het kapot te maken. Ik naam een dat de condensator niet meer werkt nadat hij door slaat.

Berichten: 242

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

misschien kun je als je het type weet enzo van de condensator het opzoeken of een datasheat opvragen bij de fabrikant daar zal het toch wel in moeten staan lijkt me.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 7

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

bedankt voor jullie reacties;)!

het gaat juist om dat ik het meet;)!

kapot maken is idd geen probleem, die dingen die krijg ik van een bedrijf en die kosten niks! dus nog meer suggesties zijn welkom!

Berichten: 242

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

dan zou ik het gewoon proberen zoals ik in mijn eerste post heb gezet hoef je alleen ergens een voltmeter te scoren (zit ook wel o pde regelbare voeding maar die zijn meestal niet zo acuraat). een multimeter ee nvoeding en nog iets van een lampje ofzoiets dat het goed opvalt voor jezelf van ey ik ben er.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 7

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

enige probleem is dan dat ik niet weet hoe ik de condesator precies moet aanluiten. kan ik niet iets doen zoals aangegeven in mijn onderstaande tekening? zeg maar dan ik de condesator ergens tussen kan leggen of zo?

-----------------------V

condesator

-----------------------V

Berichten: 242

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

Syntychakis schreef:enige probleem is dan dat ik niet weet hoe ik de condesator precies moet aanluiten. kan ik niet iets doen zoals aangegeven in mijn onderstaande tekening? zeg maar dan ik de condesator ergens tussen kan leggen of zo?

-----------------------V

condesator

-----------------------V
ik weet niet wat voor condensator je wilt gebruikenen wat voor materialen je tot je beschikking hebt, maar je zou het bijvoorbeeld op een bread board kunnen doen

Afbeelding

en deze afbeelding is de voeding de rode en de groene draden links boven
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 7

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

is dat ook een schema/opstelling wat ik zou kunne gebruiken? kun je me dan uitleggen wat er allemaal staat daar?

bedankt voor je hulp alvast!

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

Syntychakis schreef:Beste medeforumgebruikers,

graag wil ik jullie hulp voor de volgende!

ik wil graag zelf (op school) de doorslagspanning van een condesator meten (aluminium platen met dielectricum tussen), Ik wil dan wijzigingen aanbrengen aan de condesator en dan weer meten.

Ik vraag me af wat voor apparatuur ik daar voor nodig heb enzovoort...

ik hoop dat iemans kan helpen!

alvast bedankt!
Pas wel op. Sommige condensatoren kunnen ontploffen, of onaangename stoffen afscheiden. Met name elco's. Daar is ook de plus en de min relevant. Andere slaan pas bij honderd of meer volt door.

Berichten: 242

Re: Doorslagspanning condensator zelf meten

Pas wel op. Sommige condensatoren kunnen ontploffen, of onaangename stoffen afscheiden. Met name elco's. Daar is ook de plus en de min relevant. Andere slaan pas bij honderd of meer volt door.


jah hebben wij vroeger op school ook wel gedaan voor de lol en een condensator kan een behoorlijke knal geven en gaat keihard stinken !
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer