[scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Beste mensen,

Laatst zat ik in de les verpleegkundig rekenen, daarmee kon ik het niet eens worden met de docent, daarom mijn vraag.

Gegeven was: maak 5000mL 4% zoutoplossing(NaCl).

Vragen hierbij waren:

hoeveel NaCl heb je nodig?

Hoeveel water voeg je hieraan toe?

De Docent zei:

4% van 5000mL water is 200gr. NaCl (zoiets mag eigenlijk niet, maar dit moeten wij aannemen)

Daarna zei ze, hieraan voeg je dus (5000mL water - 200gram NaCl) = 4800mL water toe.

Ik zei:

4% van 5000mL water is 200gr. NaCl (zoiets mag eigenlijk niet, maar dit moeten wij aannemen)

Dus ik zeg, je doet gewoon die 200gr. NaCl bij die 5000mL water, dan is er 4% in het water opgelost.

Want NaCl ioniseert in water(de Na+ ionen & Cl- ionen gaan tussen de H2O moleculen zitten), wanneer je NaCl toevoegd aan water zal het volume dus niet toenemen.

Kunnen jullie mij hierbij uit de brand helpen en zeggen wie er gelijk heeft.

Bedankt, met vriendelijke groet

Ringo

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Jij hebt meer gelijk dan je leraar: Als je 4% NaCl toevoegt aan water zal de volumevergroting aanzienlijk kleiner zijn dan 4%, vermoeddelijk praktisch verwaarloosbaar. Als je 4800 ml water zou gebruiken kom je op een totaalvolume van heel iets meer dan 4800 ml (durf het niet exact te zeggen, maar meer dan 4850 zou me verbazen) en daarmee een concentratie die feitelijk te hoog is.

Overigens is de correcte aanpak het oplossen van je zout in bijv 3 liter water, en daarbij in een vat met maatverdeling (maatcylinder/fles) aanvullen tot het gewenste volume. De concentratie is dan exact.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Hardstikke bedankt voor je snelle antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

waarom is het gebruik van 200 gram NaCl eigenlijk niet goed? De meeste oplossingen worden uitgedrukt in m/v % dus dan klopt de 200 gram perfect.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

Dit zette ik erbij omdat bij ons gezegd wordt 1 gram zout komt overeen met 1mL water, maar dit blijkt dus niet zo te zijn want het bijvoegen van zout brengt weinig volumeverschil met zich mee.

Daarmee denk ik dat je kan concluderen dat 1gr. zout & 1mL niet met elkaar overeenkomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

het hangt er helemaal van af hoe die % hier gedefinieerd is. Ga je uit van massaprocent, dan maak je met 200 g zout en 4800 g water dus inderdaad netjes een 4% (m/m) oplossing, mogelijk probleem is alleen dat dat zeker geen 5000 mL zal zijn. (eerder ergens in de buurt van de 4850 mL zoals Benm al opmerkte). Zolang het percentage belangrijker is dan het exacte aantal milliliter, geen probleem. Indien wel, pak dan voor mijn part 400 g zout en 9600 g water, en kiep dan alles wat je meer hebt dan 5000 mL in de gootsteen. (Je kunt natuurlijk ook zuiniger rekenen, hoef je niet zoveel weg te gooien).

En overigens bestaan er tabellen voor vrij veel stoffen (al staan die soms alleen maar in dure boeken).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] 5000ml 4% nacl-oplossing

stevenseagal schreef:Dit zette ik erbij omdat bij ons gezegd wordt 1 gram zout komt overeen met 1mL water, maar dit blijkt dus niet zo te zijn want het bijvoegen van zout brengt weinig volumeverschil met zich mee.

Daarmee denk ik dat je kan concluderen dat 1gr. zout & 1mL niet met elkaar overeenkomen.
In volume komen ze inderdaad niet overeen, Echter bij oplossingen -zoals ik al eerder zei- is het gebruik van m/v % gebruikelijk. Los x gram op in y mL water en vul aan tot z mL water, werkt altijd en klopt precies. Dus nogmaals die 200 gram kan wel maar dan moet je wel de juiste soort % gebruiken.

Wat stond er in de opgave, mm% m/v% of v/v%
"Meep meep meep." Beaker

Reageer