[wiskunde] statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] statistiek

Stel: je hebt 11 gegevens waarvan je de kwartielen moet berekenen. In elk kwartiel zitten evenveel gegevens. Hoe doe je dit dan?

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

De onderstreepte elementen vormen Q1,Q2 en Q3.

De cijfers verwijzen niet naar de getallen van de gegevens, maar stellen het n'de getal voor.

Klopt het dat de drie kwartielen zelf in geen enkel interval zitten?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] statistiek

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] statistiek

Let op de definitie: een kwartiel is geen interval, maar één specifiek element uit je gegevens.

Er is dus geen sprake van "in elk kwartiel".

Als je data uit 11 gesorteerde elementen bestaat, dan zijn de kwartielen Q1, Q2 en Q3 respectievelijk het 3e, 6e en 9e element.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [wiskunde] statistiek

Geeft dit en dit geen antwoord op je vraag?

Edit: Rogier was een paar minuten sneller.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] statistiek

De kwartielen verdelen de gegevens in gelijke intervallen. Ik vroeg me alleen af of ze zelf ook tot een interval behoorden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] statistiek

Ligt eraan hoe het interval waar je op doelt, is gedefinieerd.

Er bestaan uiteraard intervallen waar die kwartielen toe behoren, en ook intervallen waar ze niet toe behoren. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Er zijn in deze materie geen "standaard intervallen" ofzo.

Wat voor interval had je in gedachten dan?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] statistiek

Bedankt voor uw antwoord!

Ik had gedacht aan de intervallen die de gegevens verdelen in 4 intervallen waarbinnen telkens evenveel gegevens liggen.

Ik vroeg me af of de grenzen, de kwartielen dus, zelf deel uitmaken van de intervallen die op deze wijze verkregen worden?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] statistiek

Daar is voor zover ik weet geen afspraak over. Er is volgens mij geen conventie die stelt dat bijvoorbeeld het interval van Q1 tot Q2, de kwartielen Q1 en/of Q2 zelf wel of niet bevat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer