[fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

In mijn boek staan alleen antwoorden dus ik zou 't fijn vinden als iemand me bij deze schema's kan helpen.

http://books.google.nl/books?id=lUCwoPcKOJ...;q=&f=false

Pagina 42 3.11.4 en 3.11.5.

Je kunt ze op 2 manieren oplossen: met superpositie en met Kirchhof. Doe mij superpositie maar. Kirchhof vind ik maar vaag maar als iemand me dat goed uit kan leggen zou ik daar wel voor willen keizen. Als ik 't goed begrijp kiest A altijd voor de kortste route dus als je links 2k hebt en rechts 1k kiest ie voor de 1k als de afstand korter is die hij moet afleggen. De opgaven daarvoor zijn in de les behandeld dus die heb ik aardig onder de knie.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

slimhoofd schreef:In mijn boek staan alleen antwoorden dus ik zou 't fijn vinden als iemand me bij deze schema's kan helpen.

http://books.google.nl/books?id=lUCwoPcKOJ...;q=&f=false

Pagina 42 3.11.4 en 3.11.5.

Je kunt ze op 2 manieren oplossen: met superpositie en met Kirchhof. Doe mij superpositie maar. Kirchhof vind ik maar vaag maar als iemand me dat goed uit kan leggen zou ik daar wel voor willen keizen. Als ik 't goed begrijp kiest A altijd voor de kortste route dus als je links 2k hebt en rechts 1k kiest ie voor de 1k als de afstand korter is die hij moet afleggen. De opgaven daarvoor zijn in de les behandeld dus die heb ik aardig onder de knie.
Zal ik aan denken. Ik heb toch aangegeven dat ik de opgaven daarvoor wél begrijp? Elektriciteitsleer is een vak waarbij inzicht nodig is en dat krijg je niet door alleen maar naar het antwoord te kijken.

Berichten: 7.068

Re: [fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

Kirchhof vind ik maar vaag maar als iemand me dat goed uit kan leggen zou ik daar wel voor willen keizen.
Kun je aangeven welke twee wetten er zijn en wat deze zeggen over bijvoorbeeld de meest linker lus en het meest linker knooppunt?
Als ik 't goed begrijp kiest A altijd voor de kortste route
A? Ik neem aan dat je hier stroom bedoelt. De eenheid van stroom is Ampere (A). De letter die voor stroom gebruikt wordt is meestal I. Het is overigens niet zo dat stroom altijd de kortste route kiest. Vergelijk het met een aquarium waar je twee gaten in maakt: een grote en een kleine. Door beide gaten zal water stromen. Door het grote meer dan door het kleine.

Berichten: 3

Re: [fysica] spanning berekenen in netwerken (thevenin)

De wet van Thevénin en Kirchhof. Thevenin vind ik veel overzichtelijker en logischer. Met superpositie schakel je eerst de spannings- en daarna de stroombron uit waarmee je alle spanning tussen de klemmen kunt berekenen. Als er bv 1mA door een weerstand van 1k tussen de klemmen stroomt dan is U daar 1V. Als je de open spanning berekent en de spanning v/d spanningsbron hebt kun je het vraagstuk oplossen. Je hebt dus 3 dingen nodig.

Ja ik bedoel stroom. Mijn leraar heeft 'n som op 't bord geschreven met een stroomsplitsing. De ene draad had een weerstand van 2k en de ander een van 1k. 1(1+2) * 1(A) was de stroom die door de weerstand van 2 k ging volgens hem. Ik vond het ook vaag maar het zij zo.

Reageer