Berekening koppel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Berekening koppel

Hoi allemaal,

Ik ben op school (Avans hogescool den Bosch) bezig met een project, hierbij is het de bedoeling dat we een klauwplaat maken zoals op een draaibank. Alleen is het de bedoeling dat deze klauwplaat een diameter van 800mm krijgt.

Nu moet ik het vermogen bereken om de klauwplaat te laten draaien. Ik ben al begonnen met een berekening maar weet niet of ik op de goede weg ben. Hopeljk kan iemand mij via deze weg helpen.

Het gaat om een klauwplaat met een daarin een buis van 610mm (diameter) en een wanddikte van 30mm. Deze buis is 12meter lang en moet binnen 0,5sec op een toerental van 0,2omw/min worden gebracht. Hiervoor heb ik het traagheidsmoment van de buis berekend en de aantal omwentelingen met hierbij de versnelling. Zoals in het lijstje hieronder is te zien. Het koppel is berekend met T = I * a. kan iemand mij vertellen of ik het zo goed heb gedaan of dat ik een andere weg in moet slaan.

I heb ik berekend doormiddel van een holle cilinder van 12meter. de overbrenginsverhouding van de motor is 150, ik heb de weerstand van het lager in de klauwplaat nog niet meegenomen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, i.i.g wil ik jullie bedanken

groetjes

Dmax 610 mm

S 30 mm

L 12000 mm

Snijsnelheid 400 mm/min

Omw 0,208727794 omw/min

Binnen 0,5 Sec

ω 0,022 rad/s

α 0,044 rad/s2

massa 5117 kg

I 431,45

T 18,86 Nm

i 150

nmotor 31 omw/min

Tmotor 0,126 Nm
Bijlagen
Asm._Manipulator_1__klein_.jpg
Asm._Manipulator_1__klein_.jpg (38.52 KiB) 422 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Berekening koppel

Dit onderwerp past beter in het forum Praktische en overige technische wetenschappen en is daarom verplaatst.

Berichten: 2.746

Re: Berekening koppel

Hou ook rekening met het traagheidsmoment van de motor (moet je in catalogussen of tabellen opzoeken) die zal een grote invloed hebben op je totaal moment.

energieverlies in de overbrenging en dan misschien nog een veiligheidsmarge.

Berichten: 3

Re: Berekening koppel

Dat klopt maar moet ik wil tot de motor berekenen. De motor leverancier moet ons dan van een advies voorzien welke motor daarvoor geschikt is.

maar denk je dat de berekening wel klopt?

Berichten: 2.746

Re: Berekening koppel

maar denk je dat de berekening wel klopt?
als je wil dat ik het volledig nakijk zal je er op zn minst formules moeten bijzetten.

welke gegevens geef je dan aan de motorleverancier? want jij komt een nodig koppel en toerental voor je motor uit, waar de leverancier niets mee is. want hij moet dus alle berekeningen opnieuw doen met waarden van het traagheidsmoment van de motoren die hij in aanbieding heeft? Ik denk dat je er best gewoon een catalogus bij neemt. of reken met waarden van gelijkaardige motoren.

Reageer