[natuurkunde] licht/kleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] licht/kleuren

Hallo, ik heb een vraagje waar ik niet goed uitkom.

1. A blue and red piece of paper are viewed under scotopic conditions. They appear isoluminant (i.e. the perceived lightness is the same). You may assume (very unrealistically) that the blue paper reflects light of 450 nm and the red paper of 600 nm.

a. Compute the relative amounts of light (e.g. the radiance) in order for the pieces of paper to appear equally light under scotopic viewing conditions.

b. The lights are switched on and the pieces of paper no longer appear equally light. Compute the contrast between the pieces of paper.

Het is voor mij tamelijk lang geleden dus wat steuntjes in de rug zou ik zeer waarderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] licht/kleuren

Nog niet eerder aan de hand gehad. Heb je daar een grafiek bij ergens in die cursus met een curve met waargenomen lichtsterktes (scotopisch, dus voor de staafjes) per frequentie?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] licht/kleuren

Ik denk dat je deze bedoelt, maar er zijn veel verschillende andere:

Afbeelding

Rechts is de photopic en links scotopic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] licht/kleuren

dan vermoed ik dat wordt bedoeld dat onder scotopisch zicht het blauwe papier (450 nm) relatieve gevoeligheid ca 50% heeft, en rood 600 nm ca 3%, en dat het rode papier dus ca 50/3 = 17 x zo sterk belicht moet worden als het blauwe papier om even sterk belicht over te komen.

Lijkt dit een logische benadering, of verwacht je hier een veel ingewikkelder oplossing (die ik overigens niet heb) ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer