Slinger ( fysisch en mathematisch )

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 111

Slinger ( fysisch en mathematisch )

Ik heb een natuurkunde opdracht gekregen over een fysische en een mathematische slinger. Ik weet dat een mathematische slinger is waarbij een massa aan een koord wordt gehangen en vervolgens wordt de massa van het koord verwaarloosd. Bij deze slinger zal alleen verschil in lengte verschil brengen in de slingertijd. Het hangt niet van de massa af. In formule vorm is dit
\( T = 2\Pi \sqrt{\frac{l}{g}} \)
.

Nu moet ik ook een formule vinden over de Trillingstijd in verhouding met de beginhoek ( van 90 tot 10 ) graden moet ik testen.

Verder kom ik dan bij de fysische slinger. De fysische slinger is gewoon een lat die je aan een spijker laat slingeren. Ik moet hier ook een formule over vinden. Ik heb echter niet echt iets zinnigs kunnen vinden.

Misschien kan iemand mij hier helpen dit te vinden?

Berichten: 866

Re: Slinger ( fysisch en mathematisch )

Heb je al Mathematische slinger ingevoerd in Google?.

Het schijnt me toe dat daar toch wel een en ander te vinden is dat je kan helpen

Suk6!

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Slinger ( fysisch en mathematisch )

Wat bedoel je met "trillingstijd" in tegenstelling tot "slingertijd" ? En wat zijn de fysische realiteiten die de fysische slinger doen verschillen van de wiskundige slinger ? zoals jij de fysische slinger beschrijft , en er is geen additionele voorwaarde zoals wrijving en de massa van de lat wordt ook verwaarloosd zie ik geen vrschil in de resultaten met de wiskundige slinger. Als je hier echter wel rekening moet houden met de massa van de "lat" zie ik al integralen voorbij men ogen vliegen?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Slinger ( fysisch en mathematisch )

Het gaat in eerste instantie om de trillingstijd bij grotere uitwijkingen. Want de in de startpost gegeen formule geldt alleen bij benadering, en alleen voor geringe uitwijkingen.

Hier vind je het hele verhaal (kijk vooral ook in de bijlagen van die Jaap Koole)

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=15521
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 111

Re: Slinger ( fysisch en mathematisch )

Bedankt, ik heb het practicum bijna afgerond. De fysische slinger is ook gelukt. Dit ging over een aantal gaten in een lat die je dan ophangt. Je komt steeds dichter bij het middelpunt waardoor de Trillingstijd toeneemt, hier kun je uit afleiden dat als je iets in het zwaartepunt ophangt, de trillingstijd dan 'oneindig' lang is. Omdat die gewoon stil blijft staan. De formule hiervoor heb ik ook gevonden.

Reageer