opnieuw invriezen van vlees

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

opnieuw invriezen van vlees

Laatst was mijn vriezer volledig ontdooit, omdat iemand vergeten was de stekker terug te doen. En ik heb altijd wat vlees in vriezer: kipfilet en gehakt.

Ik hoorde van iedereen dat als eenmaal vlees ontdooit is je het niet meer in kan vriezen. Weet iemand waarom??? Er is geen lucht bijgekomen!

Vlees ging in het zakje luchtdicht in vriezer. Ontdooit later en zonder zakje te openen weer invriezen. Waarom is dit slecht??

(Ik heb het vlees voor de zekerheid al weggegooit, maar wil graag weten waarom ik dat heb gedaan!)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: opnieuw invriezen van vlees

ik weet wel dat als je vlees heeeel langzaam laat ontdooien je het wel weer zonder gevaar kan invriezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 115

Re: opnieuw invriezen van vlees

Goede vraag, waarop het antwoord giswerk is. De bacterien die al dan niet aanwezig waren zullen in de vriezer dood zijn gegaan. Bij het ontdooien zou hun aantal dan verminderd zijn, dus minder gevaar? Misschien zullen de sterksten, die de kou hebben overleefd, zich bij de wat aangenamere temperaturen na het ontdooien als een razende gaan vermenigvuldigen. Dan krijg je natuurlijk een kou resistente populatie die de volgende keer nog steeds aanwezig zal zijn.

(Dan kun je het vlees natuurlijk gewoon goed bakken, zou het dan nog wat uitmaken?)

Als het vlees niet volledig luchtledig is, is er al genoeg zuurstof voor de beestjes om te overleven.
aha!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: opnieuw invriezen van vlees

De bacterien die al dan niet aanwezig waren zullen in de vriezer dood zijn gegaan. Bij het ontdooien zou hun aantal dan verminderd zijn, dus minder gevaar?


Ik dacht dat bacteriën als het koud was niet doodgingen, maar alleen maar "sliepen", en dat ze alleen doodgingen als je ze verhitte (dus braden o.i.d.).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: opnieuw invriezen van vlees

Is het niet gewoon dat als je door het langzaam opwarmen de celstructuur van het vlees beschadigd waardoor het niet meer smaakt?

Ik geloof ook dat de vitamines er dan 'uit' gaan. Wat dat ook mag betekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: opnieuw invriezen van vlees

Anders vraag je het op het bakkersforum :shock:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...p?showtopic=948

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: opnieuw invriezen van vlees

Bij groente en brood is het doordat je het ontdooit er toch vocht in het product komt, vries je het dan weer in dan zorgen de ijskristallen ervoor dat de structuur, of celwanden als het ware doorgeprikt worden en de boel erg murf wordt. Bij vlees zal dit ook het geval zijn lijkt me. Je vlees zal dan waarschijnlijk wat slapjes worden omdat de celstructuur totaal door de kristallen aangetast is.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: opnieuw invriezen van vlees

Ik lees hier en daar dat het vlees mufjes wordt en niet meer zo lekker zou smaken als het eenmaal ontdooit is en je het opnieuw invriest.

Maar ik weet toevallig dat het gevaarlijk is om vlees opnieuw in te vriezen. Vooral bij kip! Wat je in vervolg wel kunt doen is het ontdooide vlees bakken en daarna gewoon in de koelkast zetten. Als het vlles eenmaal gebakken is kun je het zonder gevaar opnieuw warm maken en opeten. :shock:

Re: opnieuw invriezen van vlees

We leven toch niet aan de noordpool.Ga iedere dag naar een slager met grote omzet en koop vers.Gepruts met bevroren vlees is vragen naar een lekkere voedselvergiftiging.Genoeg van die rotzooi moeten eten als soldaat in Duitsland.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: opnieuw invriezen van vlees

Tim Aartse schreef:Ik lees hier en daar dat het vlees mufjes wordt en niet meer zo lekker zou smaken als het eenmaal ontdooit is en je het opnieuw invriest.

Maar ik weet toevallig dat het gevaarlijk is om vlees opnieuw in te vriezen. Vooral bij kip! Wat je in vervolg wel kunt doen is het ontdooide vlees bakken en daarna gewoon in de koelkast zetten. Als het vlles eenmaal gebakken is kun je het zonder gevaar opnieuw warm maken en opeten. :shock:


Je kunt gebraden vlees natuurlijk ook gewoon weer invriezen. Zelfs kip!
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: opnieuw invriezen van vlees

Wat ik op www.voedsel.net las:
"Bij het ontdooien van vlees komt er vocht vrij. Dit vocht is een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriën die op het vlees zitten, of die er via de verpakking, het bord of de lucht opkomen. Deze bacteriën kunnen bij kamertemperatuur goed groeien. Hoewel in het begin de besmetting laag is, zal het aantal bacteriën sterk toenemen tijdens het ontdooien. Hierbij kunnen ook ziekteverwekkende bacteriën zijn. Deze bacteriën zullen bij invriezen niet afsterven. Bij twee keer ontdooien, zal het aantal bacteriën zeer sterk zijn toegenomen, met alle extra risico's op voedselvergiftiging van dien.  

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding het vlees indroogd. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van het vlees niet ten goede komt."

Re: opnieuw invriezen van vlees

Als je gehakt koopt bij de AH dan kan dat vlees 2 jaar ingevroren geweest zijn... (wat ze er om marketing technische redenen niet bijzetten) er staat met grote letters VERS op.... (vers is een ander woord voor ontdooid) ik als nietsvermoedende consument denk dat vers betekent dat het NIEUW is maar dat is dus niet zo. Hoe kan ik ooit weten of een product in de supermarkt niet al een keer ingevroren is geweest ? je weet het dus gewoon niet. Dus volgens mij is het niet bewezen dat opnieuw invriezen schadelijk is anders zou de supermarkt toch nooit vlees mogen verkopen dat al een keer ingevroren is geweest ?

heeft het soms te maken met de temperatuur? een 3 sterren vriezer gaat maar tot -18 ... in pakhuizen waar ze vlees opslaan is de temperatuur meestal rond de -24 ...

mmmh... je wordt hoe dan ook belazerd :shock:

welcome to the real world

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: opnieuw invriezen van vlees

Als je gehakt koopt bij de AH dan kan dat vlees 2 jaar ingevroren geweest zijn... (wat ze er om marketing technische redenen niet bijzetten) er staat met grote letters VERS op
is dit betrouwbare informatie??? 8)

ik weet zeker dat vers niet gelijk is aan ingevroren, dus het mag alleszins niet!

bovendien zie ik het nut niet in van vlees dat 2 jaar bevroren bewaard wordt, de omzet is gewoon te groot daarvoor (tis waarschijnlijk voordeliger het vlees weg te gooien dan er 2 jaar energie in te steken)

Re: opnieuw invriezen van vlees

deze informatie heb ik van het programma keuringsdienst van waren wat net op TV (nederland 3) is uitgezonden...

http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/gehakt.html

je kan het programma bekijken met de realplayer op de bovengenoemde

site...

verder vond ik nog dit op www.vegetarisme.be:

Het is een fabeltje dat je ontdooide producten niet opnieuw mag invriezen. Alles hangt ervan af hoe je de producten ontdooit. Als je dit – zoals vele mensen – doet bij kamertemperatuur (bijvoorbeeld de dag tevoren uit de diepvries halen) dan klopt deze regel wel. In die lange tijd en bij kamertemperatuur kunnen de m.o. immers goed groeien. Als je dit voedsel dan opnieuw gaat invriezen, zullen al die m.o. bij een tweede keer ontdooien terug wakker worden en weer gaan groeien. Ontdooi je echter in de koelkast, dan kunnen de m.o. niet groeien omdat de temperatuur niet boven 5°C stijgt. Dit voedsel opnieuw invriezen is net alsof je het nooit had ontdooid wat betreft aantallen bacteriën.

het is dus gewoon een broodje aap ...

je moet alleen niet op kamertempartuur ontdooien en daarna opnieuw invriezen ....

Re: opnieuw invriezen van vlees

freddy schreef:Als je gehakt koopt bij de AH dan kan dat vlees 2 jaar ingevroren geweest zijn... (wat ze er om marketing technische redenen niet bijzetten) er staat met grote letters VERS op
is dit betrouwbare informatie??? 8)

ik weet zeker dat vers niet gelijk is aan ingevroren, dus het mag alleszins niet!

bovendien zie ik het nut niet in van vlees dat 2 jaar bevroren bewaard wordt, de omzet is gewoon te groot daarvoor (tis waarschijnlijk voordeliger het vlees weg te gooien dan er 2 jaar energie in te steken)
dit is zeker betrouwbare informatie; sterker nog het mag!

volgens de warenwet is bevriezen geen vorm van conserveren en hoeft aldus niet vermeld te worden (leraar slagersvakschool)

p.s. de reactie van "doogy" is de vaktechnisch juiste. mensen ontdooien vaak verkeerd (lees: te warm) er kan dan een levensbedreigende situatie ontstaan (zie www.voedingcentrum.nl) in de industrie wordt er langzaam ontdooit tot een temperatuur van -4 waarbij er gehakt gemalen kan worden.

Reageer