[natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 500

[natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Hallo,

Ik ben bezig met een opdracht voor mijn studie, het gaat over de elektromagnetische kracht:

Stel dat de zon een negatieve lading zou hebben van:
\(\sqrt{\frac{G}{k}}\cdot M_{zon}\)
Waarin G de gravitatieconstante, k de constante van Coulomb, en M de massa is.

En voor de planeten in ons zonnestelsel hetzelfde zou gelden, maar dan met een positieve lading.

Zou het dan mogelijk zijn om de waargenomen planeetbanen te verkaren?

Er mag hier vanuit gegaan worden dat de zwaartekracht niet bestaat, en de planeten en de zon om de een of andere reden stabiel zijn, ondanks de enorme ladingen.

Het lijkt me dat de banen van de planeten om de zon zullen veranderen, omdat de planeten een afstotende kracht op elkaar zullen uitoefenen gezien hun gelijke ladingen.

Ik heb echter wat simpele berekeningen gedaan, en daar kwam uit dat bijvoorbeeld Mars, de Aarde een versnelling van maximaal 10^-10 m/s^2 zou geven. Dit is zo weinig dat ik begin te twijfelen of dit een significant verschil in de planeetbanen zal opleveren. Uiteraard hopen deze verschillen zich op naarmate de jaren verstrijken, maar er is ook nog een soort compensatie:

Als Mars zich 'achter' de Aarde bevindt, duwt hij de Aarde richting de zon, maar als Mars zich achter de Zon bevindt, duwt Mars de Aarde juist weg van de zon.

Normaal is dit precies omgekeerd:

Als Mars zich 'achter' de Aarde bevindt, duwt hij de Aarde weg van de zon, maar als Mars zich achter de Zon bevindt, trekt Mars de Aarde juist richting de zon.

De vraag is dus of Mars ongeveer evenvaak aan de Aarde 'trekt', als duwt. Als dit zo is zou het niet moeten uitmaken of de planeetbanen veroorzaakt worden door Coulomb krachten, of door de zwaartekracht.

En tot slot vraag ik me af of er nog andere redenen zijn waarom een 'elektromagnetisch zonnestelsel' zich anders zou gedragen dan een zonnestelsel waarin de zwaartekracht de banen van de planeten verklaard.

Alvast bedankt,

MacHans

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

De analogie tussen gravitatie en elektromagnetisme wordt uitgewerkt in de gravitoelektromagnetische benadering:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitomagnetism

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

NB: elektromagnetisme lijkt me hier de verkeerde term. Bedoel je hier niet simpelweg Coulombkracht (kracht tussen statische elektrische ladingen) ?

Afgezien van het kwantitatieve verhaal (gezien de enorme afstanden zal de invloed sowieso gering zijn zoals je zegt) is er wel één belangrijk principieel verschil tussen beide situaties:

Zwaartekracht: als Mars zich achter de Aarde bevindt trekt hij Aarde sterker van de Zon weg dan hij Aarde naar de Zon toe trekt als Mars achter de Zon staat, want de kracht neemt kwadratisch af met de afstand. Per saldo trekt Mars Aarde dus weg van de Zon.

(hypothetische) Coulombkracht: als Mars zich achter de Aarde bevindt duwt hij Aarde sterker naar de Zon toe dan hij Aarde van de Zon wegduwt als Mars achter de Zon staat, want de kracht neemt kwadratisch af met de afstand. Per saldo duwt Mars Aarde dus naar de Zon toe.
De vraag is dus of Mars ongeveer evenvaak aan de Aarde 'trekt', als duwt. Als dit zo is zou het niet moeten uitmaken of de planeetbanen veroorzaakt worden door Coulomb krachten, of door de zwaartekracht.
Het effect is dus precies omgekeerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Jan van de Velde schreef:Zwaartekracht: als Mars zich achter de Aarde bevindt trekt hij Aarde sterker van de Zon weg dan hij Aarde naar de Zon toe trekt als Mars achter de Zon staat, want de kracht neemt kwadratisch af met de afstand. Per saldo trekt Mars Aarde dus weg van de Zon.

(hypothetische) Coulombkracht: als Mars zich achter de Aarde bevindt duwt hij Aarde sterker naar de Zon toe dan hij Aarde van de Zon wegduwt als Mars achter de Zon staat, want de kracht neemt kwadratisch af met de afstand. Per saldo duwt Mars Aarde dus naar de Zon toe.

Het effect is dus precies omgekeerd.
Natuurlijk! Dankje, dit verschil lijkt me voldoende om aan te tonen dat er een verschil zou zijn in de planeetbanen :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Dan zou er daarnaast nog het elektromagnetisme kunnen zijn bedenk ik me. Als we de geladen bollen Aarde en Mars in hun baan rond de zon als evenwijdige elektrische stromen kunnen beschouwen, soms in gelijke, soms in tegengestelde richting, dan moeten er ook daarvan gevolgen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Zwaartekracht: als Mars zich achter de Aarde bevindt trekt hij Aarde sterker van de Zon weg dan hij Aarde naar de Zon toe trekt als Mars achter de Zon staat, want de kracht neemt kwadratisch af met de afstand. Per saldo trekt Mars Aarde dus weg van de Zon.
Ik besef me nu dat dit nog niet het einde van het verhaal is.

Het is inderdaad zo dat Mars de Aarde sterker weg trekt van de Zon wanneer hij zich achter de Aarde bevindt, dan dat hij de Aarde naar de Zon toe trekt wanneer hij zich achter de Zon bevindt.

Maar bevind Mars zich wel evenvaak achter de Zon, als achter de Aarde?

Stel dat Mars de Aarde tien maal zo zwak naar de Zon trekt, als dat hij de Aarde weg trekt van de Zon. Als Mars zich dan tien keer zo lang achter de Zon bevindt, is de netto kracht nul. Er zijn natuurlijk meer toestanden dan 'achter de Zon' en 'achter de Aarde' maar ik denk dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] elektromagnetisme ipv zwaartekracht als verklaring planeetbanen

Maar bevindt Mars zich wel evenvaak achter de Zon, als achter de Aarde?
Mars en Aarde draaien rondjes rond de zon. Als Mars vaker achter de zon zou staan dan achter ons, dan zou ze ons "voorbij moeten steken" zonder achter ons langs te gaan toch? Ik zou niet weten hoe.

(OK, ik weet dat de Aarde een korter jaar heeft dan Mars, dus dat bovenstaande net andersom verwoord zou moeten worden. Maar dan worden eht van die ingewikkelde zinnen. Het gaat alleen maar om het principe van twee voorwerpen die om een gemeenschappelijk middelpunt draaien met verschillende omloopsnelheden)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer