[natuurkunde] temperatuur van de zon berekenen mbv de gaswet!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

[natuurkunde] temperatuur van de zon berekenen mbv de gaswet!

Hallo,

De ideale gaswet is in goede benadering toepasbaar op het inwendige van de zon, ondanks de inwendige druk van 2.5*10^16 Pa.

De dichtheid van de zon is 158 g/cm^3. De zon bestaat uit 36 massa% H en 64 massa% He.

PV= nRT.

Gevraagd wordt dus T, met P, V en R (=constante) als bekend. Probleem: Hoe bepaal ik precies n ?

Ik weet de massaverdeling van H en He. Ik kom op 56.88 gram H, dat komt overeen met ~ 56,88 mol H. Voor He weet ik dat dat 101,12 gram is, wat dus 25,28 mol He is.

In de opgave staat:"Denk aan de electronen!" Wat moet ik met deze informatie? Hoe bepaal ik n?

In het antwoordenboek staat dat het aantal mol deeltjes - protonen, neutronen, electronen - gelijk is aan 2*56,88 + 3*25,28 = 189,60 mol is. Waar staan die 2 en die 3 voor?

Mijn VWO-kennis over scheikunde is een beetje weggezakt, vandaar dat ik heel diep moet graven over atomen/mol/protonen/neuronen/electronen etc.

Alvast bedankt voor enige hulp!

Groeten struiks

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] temperatuur van de zon berekenen mbv de gaswet!

Is dit de volledige en letterlijke tekst van het vraagstuk?
Ik weet de massaverdeling van H en He. Ik kom op 56.88 gram H, dat komt overeen met ~ 56,88 mol H. Voor He weet ik dat dat 101,12 gram is, wat dus 25,28 mol He is.
Je bedoelt in 1 cm3 zon?
In het antwoordenboek staat dat het aantal mol deeltjes - protonen, neutronen, electronen - gelijk is aan 2*56,88 + 3*25,28 = 189,60 mol is. Waar staan die 2 en die 3 voor?
H atoom bestaat uit 1 elektron plus 1 atoomkern = 2 deeltjes.

He atoom bestaat uit 2 elektronen plus 1 atoomkern = 3 deeltjes.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 30

Re: [natuurkunde] temperatuur van de zon berekenen mbv de gaswet!

Het gaat inderdaad om die 1cm^3.

Mijn vraag is meer wat n in de formule inhoudt. Dat is het aantal mol deeltjes, maar over welke deeltjes hebben we het dan?

Dus hoe moet ik deze formule nu toepassen. Het antwoord houdt inderdaad rekening met het aantal elektronen.

Geldt het voor elk gasmengsel dat je in de PV = nRT formule rekening moet houden met het aantal elektronen per atoom ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] temperatuur van de zon berekenen mbv de gaswet!

Geldt het voor elk gasmengsel dat je in de PV = nRT formule rekening moet houden met het aantal elektronen per atoom ?
Nee, niet voor elk gasmengsel. Je moet rekening houden met het aantal onafhankelijk van elkaar bewegende deeltjes.

In de zon bewegen de elektronen en de atoomkernen blijkbaar volledig los van elkaar en dus moet je ze apart bij elkaar optellen om n te bepalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer