Aantal metingen onderzoek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Aantal metingen onderzoek

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoeksstage waarin ik normtijden ga bepalen voor de inslag, opslag, uitslag van producten bij een logistiek dienstverlener. Nu wil ik het aantal metingen bepalen voor een betrouwbaar onderzoek. Er zijn rond de 20 verschillende klanten die ik onderverdeel in Pallet, Doos en stuksniveau voor de metingen. In het totaal zullen er dus zo'n 60 verschillende categorien zijn waarvan ik de normtijden wil bepalen.

Nu heb ik weinig verstand van statistiek, maar moet ik wel bepalen hoeveel metingen ik per categorie moet uitvoeren. Ik heb het forum doorgekeken en zie ik dingen over betrouwbaarheidsinterval, z-waardes spreken. Ik heb geen idee wat dit voor mijn onderzoek zou zijn. iemand die mij hierbij kan helpen? Alvast bedankt.

Berichten: 4

Re: Aantal metingen onderzoek

Hallo Jantje,

Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat je wilt weten hoeveel metingen (n) je moet doen zodat een onderzoek betrouwbaar is. Dat zou ik ook wel willen weten :eusa_whistle: .

Als je nou een kleine steekproef neemt dan kan je wel uitrekenen of die steekproef betrouwbaar is.

Daar is wel de volgende informatie voor nodig:

Sigma = standaardafwijking

x = gemiddelde van de steekproef

de z - waarde = 1,96 (bij een 95% betrouwbaarheidsinterval, welke algemeen geaccepteerd is)

en n = de steekproefgrootte.

Dan zou je vervolgens de betrouwbaarheid kunnen berekenen: x +- z . sigma/wortel(N)

Eigenlijk mogen we deze formule pas gebruiken als we alle gegevens hebben, maar het antwoord blijft nagenoeg gelijk als de steekproefgrootte groot is (100>). Bij een kleine steekproef moeten we echt de formule van de T-verdeling nemen.

Als je geen steekproef wilt nemen kan ik ook n uitrekenen als ik weet hoe breed je het interval wilt hebben. Stel je wilt 95% zeker weten dat de normtijden voor inslag tussen de 22 en 39 minuten ligt met een afwijking van 15 minuten, kan dit berekend worden door: n = z² . s² / a² (a is de breedte). Dat wordt dan 1,96² . 15² / 17² = 3.

Ik denk dat ik het zo goed heb maar als iemand een fout bespeurd verbeter mij dan alstublieft!

Mvg,

Chris

Berichten: 2

Re: Aantal metingen onderzoek

ChrisduGardon schreef:Hallo Jantje,

Wat ik begrijp uit jouw verhaal is dat je wilt weten hoeveel metingen (n) je moet doen zodat een onderzoek betrouwbaar is. Dat zou ik ook wel willen weten :eusa_whistle: .

Als je nou een kleine steekproef neemt dan kan je wel uitrekenen of die steekproef betrouwbaar is.

Daar is wel de volgende informatie voor nodig:

Sigma = standaardafwijking

x = gemiddelde van de steekproef

de z - waarde = 1,96 (bij een 95% betrouwbaarheidsinterval, welke algemeen geaccepteerd is)

en n = de steekproefgrootte.

Dan zou je vervolgens de betrouwbaarheid kunnen berekenen: x +- z . sigma/wortel(N)

Eigenlijk mogen we deze formule pas gebruiken als we alle gegevens hebben, maar het antwoord blijft nagenoeg gelijk als de steekproefgrootte groot is (100>). Bij een kleine steekproef moeten we echt de formule van de T-verdeling nemen.

Als je geen steekproef wilt nemen kan ik ook n uitrekenen als ik weet hoe breed je het interval wilt hebben. Stel je wilt 95% zeker weten dat de normtijden voor inslag tussen de 22 en 39 minuten ligt met een afwijking van 15 minuten, kan dit berekend worden door: n = z² . s² / a² (a is de breedte). Dat wordt dan 1,96² . 15² / 17² = 3.

Ik denk dat ik het zo goed heb maar als iemand een fout bespeurd verbeter mij dan alstublieft!

Mvg,

Chris
Hartelijk dank voor de reactie.

een steekproef van 100metingen is voor mijn onderzoek te groot, aangezien er te veel verschillende categorieen zijn om die metingen binnen mijn stage uit te voeren. Ik zelf zat te denken aan rond de 30 metingen per meetcategorie. Hier wil ik dan de betrouwbaarheid van gaan meten, wat dan met de formule van de T-verdeling mogelijk is, maak ik op uit je verhaal.

Zou je mij de formule van de T-verdeling uit kunnen leggen? Zodat ik deze zonder al te veel verstand van statistiek deze toe kan passen? Alvast bedankt!

Berichten: 4

Re: Aantal metingen onderzoek

Hallo Jantje,

De formule voor de T-verdeling = ( gemiddelde + en - T keer s gedeeld door de wortel van N )

Dus (x +- t . s/WortelN) , het is een beetje lastig om een wiskundige formule met een toetsenbord te noteren.

T hangt af van het aantal vrijheidsgraden. V = N - 1. In jouw geval dus 30 - 1 = 29. Dan moeten we kijken welke waarde 29 in een T-tabel heeft (deze waarden staan in mijn boek, maar zijn niet helemaal duidelijk) wat neerkomt op ongeveer 2,040.

Dus als ik je formule invul komt het uit op dit:

(x +- 2,040 . s/5,48) . Dus dan zal je een steekproef moeten uitvoeren waar het gemiddelde en de standaardafwijking uit blijkt.

Mvg,

Chris

Reageer