Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4

Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

heren ik zit met een probleem.

Ik weet dat P = U x I

Nu weet ik P, maar U en I niet. En ik wil weten wat voor capiciteit accu ik nodig heb. Maar deze worden overal waar ik kijk in Ah uitgedrukt, wat ik niet helemaal snap, wat ik zal toelichten aan de hand van een voorbeeld.

(1) lampje 60W 12V: = dus 5A

(2) lampje 60W 24V: = dus 10A

Wat dus in zou houden, wil je je lampje een uur lang laten branden, je in geval (1) een accu met een capaciteit van 5Ah nodig hebt een in geval (2) eentje met een capaciteit van 10Ah, dit klopt uiteraard niet want het verbruik van beide is even groot.

Dus ik vraag mij af waarom de capaciteit in Ah wordt uitgedrukt en niet in joule. Mijn eerste vermoeden is dat de U/I verhouding standaard is voor een bepaalde toepassing, waardoor het voor bepaalde personen wat zegt.

Dus als iemand dit voor mij kan ophelderen graag,

Maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik een accu moet vinden als ik op dit moment alleen het wattage weet,

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

MeisterChief schreef:(1) lampje 60W 12V: = dus 5A

(2) lampje 60W 24V: = dus 10A
Ik zou rekensom (2) even overdoen. :eusa_whistle:
Maar mijn vraag is eigenlijk hoe ik een accu moet vinden als ik op dit moment alleen het wattage weet
Je weet toch ook de spanning? Dan kun je de stroom uitrekenen.

Berichten: 2.746

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

MeisterChief schreef:(1) lampje 60W 12V: = dus 5A

(2) lampje 60W 24V: = dus 10A
24x10=60?

Berichten: 4

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Excuses voor de rekenfout. (2) moet 2.5A zijn uiteraard.

Maar het gaat om de essentie van het verhaal.
klazon schreef:Ik zou rekensom (2) even overdoen. :eusa_whistle:

Je weet toch ook de spanning? Dan kun je de stroom uitrekenen.
Die weet ik dus niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Dan begrijp ik niet goed wat je wil. Je moet toch de spanning van de lamp weten om de spanning van de accu daarop af te stemmen?

Berichten: 4

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Dan begrijp ik niet goed wat je wil. Je moet toch de spanning van de lamp weten om de spanning van de accu daarop af te stemmen?
klopt. Maar de lamp gebruikte ik alleen als voorbeeld om te illustreren waarom ik niet snap waarom de capaciteit van een accu in Ah wordt uitgedrukt. Omdat naar mijn inzicht, de capaciteit dan afhankelijk is van het aantal volt (weet niet of je dat zo uitdrukt) van de accu, waardoor enkel de term Ah nietszeggend is als je ook niet het aantal volt en de amperage van de accu weet. En ik begrijp dat je normaal gesproken een geschikte accu zoekt voor een bepaald appartaat, dus dan weet je het aantal amperage wel, waardoor de term nuttiger wordt, maar dan snap ik nog steeds niet waarom het niet in joule of kWh wordt uitgedrukt.

En persoonlijk was ik met iets bezig en vroeg me af aan wat voor afmeting (gewicht met name) accu ik moest denken voor een 5kW electromotor (verder niet gedifinieerd) als ik deze voor een bepaalde duur wil laten draaien. Puur om mijn inzicht te vergroten.

En nu is mijn kennis op het gebied van electronica niet al te best dus ik dacht, ik doe is een gok op dit forum.

Dank je wel voor je reacties in ieder geval.

Berichten: 12.262

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Om te weten hoeveel energie (in Wh) er in een accu zit, moet je zowel de capaciteit (in Ah) als de spanning (in V) kennen.

De spanning is echter voor een gegeven type accu altijd hetzelfde, tenzij er meerdere cellen in serie staan natuurlijk. De capaciteit uitdrukken in Ah maakt gewoon een handige vergelijking - je hebt penlite NiMH batterijen van bijvoorbeeld 1.5 Ah of 2.5 Ah, daarmee is duidelijk hoe hun onderline verhouding is, maar ook hoe lang ze een bepaalde schakeling van stroom kunnen voorzien - het verbruik van een schakeling drukt men nl meestal ook uit in amperes. Dit is wellicht meer conventie onder electronici dan wetenschappelijk verantwoord :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

maar dan snap ik nog steeds niet waarom het niet in joule of kWh wordt uitgedrukt.
Aha, is dat het punt.

Wel, Ah blijkt in de praktijk een handige eenheid te zijn.

Joule is niet handig, want een veel te kleine eenheid, waardoor je hele grote getallen krijgt.

kWh zou wel kunnen, maar die kan je zelf makkelijk uitrekenen als je de spanning weet.

Berichten: 12.262

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Je ziet wel eens getallen in Wh, bijvoorbeeld op laptop accu's. In die gevallen maakt het vergelijken gemakkelijker omdat soms accus met verschillende voltages gebruikt kunnen worden door een systeem (bijv een kleine 4 cells van 7,4V en een grote 9 cells van 11,1V).

Joules zijn niet handig omdat je vaak de gebruiksduur wilt uitdrukken in de orde van uren, niet in secondes. Strict genomen mag je echter gerust een capaciteit van bijv 100 Wh uitdrukken als 360 kJ.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Capaciteit is eigenlijk een verkeerde naam voor het aantal ampèreuur = Ah.

1 Ah = 1A x 1h = 3600 As = 3600 coulomb.

Het aantal Ah van een accu is de maximale hoeveelheid lading die 'rondgepompt' kan worden;

dus van volledig volle accu t/m volledig lege accu.

(Maximale) lading = stroomsterkte x (maximale) tijdsduur.

Aantal Ah = aantal A x aantal uur.

Berichten: 4

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Helder, dank jullie wel voor jullie uitleg. Ik vind het nog steeds een beetje appart maar dat zal wel aan mij liggen. Voor mijn gevoel is het net zo'n beetje als dat ze het vermogen van een auto nog steeds in pk's uit drukken. Is iemand ooit mee begonnen dus dan doen we dat nog steeds maar.

Maar goed als je dus het Ah weet, en de U & I weet dan kun je dus het aantal joules uitrekenen. Dus dan rest mij niets anders dan allerlei types accu's langs te gaan en allemaal om te rekenen. zucht.

Iemand een idee?

Apparaat 5 kW, half uur energie nodig. Wat zou de afmeting/het gewicht van deze accu moeten zijn. Ik ga dit niet bouwen ofzo, het gaat me puur om het inzicht. In welke richting moet ik denken. Een beetje een precize ongeveer zeg maar.

Bedankt he.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Je hebt dus 2.5 kWh nodig. Wat marges erbij en je zit op 3 kWh.

Voor Li-ion technologie heb je dan een kleine 30 kg aan batterijen nodig. Kosten rond de 4000 euro

Alternatief is loodzuur, maar dan wordt het wel een kilootje of 100. Kosten zijn een paar honderd euro.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Probeer het eens te relateren aan een auto-accu. De capaciteiten daarvan varieren ongeveer tussen 40 en 100Ah.

Laten we eens uitgaan van een accu van 80Ah. Bij 12V levert dat 1kWh op (beetje opgerond)

Voor 5kW gedurende een half uur kom je aan 2,5 kWh, dus ongeveer 2,5 auto-accu's. Beetje reserve nemen: 3 accu's.

Berichten: 12.262

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Nouja, een auto accu is wel een slecht voorbeeld, als je die >>50% ontlaad kun je hem min of meer weggooien, je zult dus moeten overdimensioneren naar zeker 5 stuks 80 Ah.

Lithium-ion kun je wel vrijwel geheel leegtrekken, maar 3 kWh is een heel fors accupack (vgl stuk of 50 typische notebook accupacks).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de capaciteit van een accu in ah uitgedrukt?

Nouja, een auto accu is wel een slecht voorbeeld, als je die >>50% ontlaad kun je hem min of meer weggooien,
Daar heb je inderdaad gelijk in. Het ging mij er om een idee te geven in welke grootteorde je het moet zoeken.

Bovendien is een ontlading in een half uur ook niet gunstig voor een loodaccu. Bij de opgave van de capaciteit gaan ze over het algemeen uit van een ontlading gedurende 10 uur.

Reageer