Springen naar inhoud

Massaspectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 13:45

Op een massaspectrum kom je wel eens een metastabiel ion tegen. Ik vroeg mij af wat dit is en hoe je deze herkent?

b.v.d.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 14:09

Ik weet het ook niet precies, maar helpt deze pagina? http://nl.wikipedia..../Meta-_(chemie)

azvvo

azvvo

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 16:43

Ik weet het ook niet precies, maar helpt deze pagina? http://nl.wikipedia..../Meta-_(chemie)

Ik zou het niet weten volgens mij niet maar ieder geval bedankt> Iemand anders nog ideeen?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2564 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 17:09

Zie http://nl.wikipedia....iki/Metastabiel
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 9009 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 17:09

Metastabiel wil (in zijn algemeenheid) zeggen dat iets zich bevindt in een lokaal minimum. Het deeltje of de toestand is stabiel en zal zijn vorm of samenstelling behouden, maar een kleine verstoring (een kleine toevoer van energie) kan ervoor zorgen dat het deeltje wordt omgezet of dat de toestand verandert. Een voorbeeld is onderkoeld water: water dat langzaam en rustig afgekoeld wordt tot onder het vriespunt zal niet bevriezen. Het blijft vloeibaar tot er een kleine verstoring wordt aangebracht, dan bevriest het in 1 keer. Het onderkoelde water is een metastabiele toestand. Ook het verschijnsel kookvertraging heeft te maken met metastabiliteit: Als je water langzaam en zonder verstoring verwarmt, kun je het verwarmen tot boven het kookpunt zonder dat het daadwerkelijk kookt. Een kleine verstoring leidt echter tot spontane verdamping van een hele hoop water in 1 keer. Dit is de reden dat je niet zomaar een glas water aan de kook mag brengen in een magnetron.

Een laatste fascinerend voorbeeld van metastabiliteit is diamant. De meest gunstige toestand, bij onze druk en onze temperatuur, is die van grafiet. Toch zul je een diamant niet 1-2-3 zien veranderen in grafiet. Diamant is metastabiel, maar het vergt enorm veel energie om het uit die metastabiele toestand te krijgen.

Tot zover metastabiliteit in zijn algemeenheid. Metastabiele ionen die in een massaspectrometer ontstaan zijn ionen die nog niet de meest gunstige toestand hebben bereikt. Ze bestaan even, en zullen na verloop van tijd uiteenvallen in kleinere fragmenten. Deze tijd is meestal korter dan de tijdschaal van je MS-experiment, en dan zie je dus niet, maar in sommige gevallen komt zo'n ion wel toevallig op de detector.

Metastabiliteit heeft niets te maken met de meta-positie in organische moleculen, behalve de oorsprong van de term "meta": Grieks voor "tussenin" (min of meer).

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures