Hoofse liefde

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Hoofse liefde

Het verschijnsel hoofse liefde vind ik zo bijzonder... vroeg me af hoe dat zich zo heeft kunnen ontwikkelen in de latere middeleeuwen. Welke idealen, welke maatschappelijke of religieuse invloeden zijn er geweest om dit in beweging te zetten.

En werd het ook gepraktiseerd of was het meer iets voor een soort van 'kunstzinnige beleving' (waar wij het uiteindelijk ook van kennen natuurlijk, de literatuur).

Het is namelijk zoiets vreemdsoortig sm-achtigs. Een obsessie voor een bepaald vrouwspersoon zonder de 'menselijke' kenmerken van toegeven aan vleselijke lusten die eigenlijk bij een liefde komen kijken.

Het doel lijkt 'streven', 'eren' ... een vreemd vrouwbeeld van 'voetstuk' wat nergens op lijkt te slaan. Een illusie, ideaal, utopie ver van 'realiteit'.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 320

Re: Hoofse liefde

De literatuurhistoricus Joep Leerssen denkt dat het idee van nederigheid en zelfbeheersing vanuit het christendom is doorgedrongen tot de krijgerscultuur. Hij legt de link met de regel van Benedictus. Gemeenschappen van monniken werden beheersbaar door deze leefregel. Veel van de regels heeft te maken met conflictbeheersing. Benedictus legt daarbij de nadruk op nederigheid. Van de kerkelijke kringen begint door te dringen in bisschoppelijke en koninklijke hoven. Maar meer nog van belang zijn de ridderorders. Ridders die leven in monnikachtige leefgemeenschappen. Verder wijst hij ook nog in een soort ontwikkeling van de Mariadevotie waarbij meer nadruk komt te liggen op de nederigheid van de Maria. Hij plaatst bovengenoemde ontwikkelingen in de periode 900-1200.

Bron:

Literatuurgeschiedenis : een hoorcollege over de geschiedenis van de Europese letteren. Den Haag: Home Academy Publishers / 2007)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoofse liefde

Platonische liefde?

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hoofse liefde

Platonische liefde associeer ik eignelijk meer met vriendschappelijk contact met een extra kantje er aan. Dat begrijp ik wel.

In geval van hoofse liefde is er nauwelijks werkelijk mens tot mens contact, da's meer adoratie op afstand. Eigenlijk adoratie van een beeld, illusie dat men heeft van een vrouw.

God behoede dat ze ook menselijke kantjes zou hebben. De vrouw is in dat geval meer een zgn. wonderschone heilige die geen scheten laat zeg maar.

@druijf

bedankt.

Ik had wel een linkje gelegd met Christelijke kuisheidsidealen maar niet met het zelfbeheersingsstukje. De queste is wat dat aangaat ook interessant en het 'zelfopofferende' gedachte. Lijkt beetje op martyrdom.

(vooral als je 'killer rabbits' op je weg tegenkomt :eusa_whistle: )
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hoofse liefde

Hoewel ik verder weinig over het onderwerp weet (ik heb net even ingelezen op wikipedia omdat ik het interessant vond maar er niets van wist), komt bij mij ook de vergelijking meteen naar boven met adoratie van (pop)idolen tegenwoordig. Ook onbereikbaar, veraf, ideaal, en worden vaak als perfect, zonder menselijke "fouten"gezien. Dat de media dit later nogal ruig ontkracht door de tripjes naar de afkickklinieken breeduit uit te meten, lijkt geeneens invloed te hebben op de "bakvissen". Enige verschil is wel dat het bij popidolen vaak gaat om jonge tienermeisjes, niet om ruige ridders die eigenlijk hetzelfde lijken te doen.

Misschien slaat deze vergelijking dan ook wel nergens op. Maar dit kwam even in mij op, correct me if Im wrong.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Hoofse liefde

Ik zie idd wel overlap WendyTje, vooral in kader van 'onbereikbaar ideaal' alleen gaat het daarna bij hoofse liefde iets verder in die zin dat er wel iets 'verdiend' kan worden. Een soort goedkeuring als er een missie wordt volbracht.

En de zelfbeheersing hè :eusa_whistle: mijn ervaring thuis met puber was het zo met regelmaat van klok (lees cyclus) een soort van 'ploffen' ](*,)

Dat zal het grote verschil zijn met ruige ridders zijn ... andere hormonen.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoofse liefde

Het is namelijk zoiets vreemdsoortig sm-achtigs. Een obsessie voor een bepaald vrouwspersoon zonder de 'menselijke' kenmerken van toegeven aan vleselijke lusten die eigenlijk bij een liefde komen kijken.
De kuisheidgordels maakte bepaalde doelen ook onbereikbaar, tenzij je de sleutel had.

Berichten: 8

Re: Hoofse liefde

Norbert Elias is een hele belangrijke schrijver over beschaving theorie. Hij beschrijft hoe hoofse cultuur ontstaan is om controle te houden over de adel. Zijn theorieën zijn veel overgenomen en besproken.

Het ideaal van hoofse liefde is sterk beïnvloed door schrijvers in de 12e eeuw. Chretien de Troyes (van de Arthur romans) is hier een belangrijk figuur (hij schrijft meer tongue in cheek dan zijn navolgers) en daarvoor heb je nog Tristan en Isolde (waarin alle hoofse idealen op hun kop worden gezet) en Marie de France. Ik zou me in deze tijd verdiepen.

Hoofse liefde ging in die tijd niet zozeer om de relatie met de vrouw, maar om de helden daden die de ridder dankzij zijn hartstocht kon volbrengen. Het is idd een bijzonder iets.

Reageer