[natuurkunde] smeltpunt berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[natuurkunde] smeltpunt berekenen

Hallo!

Voor natuurkunde moet ik nu een practicum doen. De bedoeling hiervan is dat je een verslag maakt van het volgende:

Je spant een ijzerdraadje tussen 2 staanders, het draadje verhit je door er stroom doorheen te laten gaan. Nu moet je dus met de stelling van Pythagoras de lengte van het draadje berekenen, en daarna met nog wat andere formules (uitzetting van metalen?) en nog 1 uit je binas, berekenen bij welke temperatuur het doorsmelt. Het enige punt hierbij is nog, dat je een klein gewichtje in het midden van de draad hangt, zodat je goed het lengteverschil van de draad kunt zien. Ik weet inmiddels al dat je zo niet het werkelijke smeltpunt berekend, maar het gaat om het idee..

Ik heb alleen geen idee welke formules je waarvoor moet gebruiken en hoe ik het smeltpunt moet berekenen.

Kan iemand (of meer mensen natuurlijk) mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] smeltpunt berekenen

De (verandering van) lengte van je draad heeft alles te maken met (verandering van) temperatuur.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco...ABffici%C3%ABnt
uitzcoef.png
uitzcoef.png (669 Bytes) 285 keer bekeken
α = lineaire uitzettingscoëfficiënt [K-1]

L = lengte [m]

T = temperatuur [K]
Het zal op jouw niveau niet nodig zijn er rekening mee te houden dat die uitzettingscoëfficiënt die in BINAS staat alleen maar geldt bij de in BINAS genoemde temperatuur (die mag je eigenlijk alleen maar over betrekkelijk kleine temperatuurgebiedjes constant veronderstellen, maar vergeet dat nog maar even) .

Met Pythagoras reken je de lengteverandering dL uit, en met de coëfficiënt uit BINAS en de oorspronkelijke lengte ingevuld in die formule bereken je de verandering van temperatuur dT.

Meer heb je niet nodig. Zoals je zelf al zegt
Ik weet inmiddels al dat je zo niet het werkelijke smeltpunt berekent, maar het gaat om het idee..
Dit proefje geeft inderdaad om allerlei redenen belabberde resultaten, dus het komt niet op een paar graden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer