Zandloper

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Zandloper

Ik loop rond met het volgende vraagstuk:

Stel ik heb een zandloper met de volgende specificaties:
  • zandloper zelf is gewichtloos
  • bevat 60Kg zand
  • Hij loopt 1 Kg per seconde
  • totaal 2 meter hoog
  • Bevat een klep tussen het bovenste en onderste deel.
Ik zet de zandloper op een weegschaal met al het zand in het bovenste deel.

Ik weeg nu 60 KG.

Wat gebeurt er al ik de klep open zet?

Geeft de weegschaal op het moment dat de eerste korrels vallen door de lucht een lagere waarde aan?

Meet ik een hogere waarde als de korrels de onderkant van de zandloper raken door de snelheid?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zandloper

Nee, het hele systeem staat op een weegschaal, er gaat geen massa uit het systeem, het verplaatst alleen in het systeem.

Berichten: 4

Re: Zandloper

Nee, het hele systeem staat op een weegschaal, er gaat geen massa uit het systeem, het verplaatst alleen in het systeem.
Tja maar de korrels zitten toch niet meer vast aan het systeem?

Stel ik maak van de zandloper 2 lossen systemen, de bovenkant hangt aan een weegschaal en de onderkant staat op een weegschaal.

Zijn de waardes bijelkaar opgeteld altijd het zelfde?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Zandloper

Leuke vraag.

Het gaat er dus eigenlijk om of een vallend voorwerp meedraagt aan het gewicht van het systeem.

Ik denk het volgende maar kan er helemaal naast zitten.

Zodra de eerste zandkorrels de bodem raken zal het systeem hetzelfde wegen omdat het vallen en neerkomen elkaar opheffen.

Als ik op een weegschaal sta met een bal van 10 kilo zal de weegschaal 90 kilo aangeven.

Als ik de bal loslaat geeft de weegschaal tijdelijk 80 kilo aan totdat de bal op de weegschaal terecht komt.

Als ik nu in een afgesloten glazen behuizing op de weegschaal ga staan, is het effect dan anders?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zandloper

Ik zat eigenlijk ergens anders aan te denken (geen idee of het correct is):

Aangezien de aantrekkingskracht van de aarde minder wordt naarmate je verder van het aardoppervlak verwijdert, zou het kunnen zijn dat wanneer het zand bovenin de zandloper is (dus verder van het middelpunt van de aarde verwijderd), de zandloper minder weegt dan wanneer het zand onderin is. Graag een reactie of dit zo is.

PS Leesvoer: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=10856
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: Zandloper


Reageer