Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

http://allesoversterrenkunde.nl/content.sh...;view_records=1


Op internet circuleren al jarenlang 'voorspellingen' over het einde van de wereld op 21 december 2012. De aardas zou kantelen, er zou een mysterieuze 'Planeet X' op kleine afstand langs de aarde vliegen, er zouden gigantische vloedgolven ontstaan, enzovoort. Al dat onheil zou al zijn voorspeld door de Maya-beschaving: de zogeheten lange telling van hun ingewikkelde kalendersysteem eindigt op 21 december 2012.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

Ik had er nog niets over gehoord. In één van de artikelen waarnaar men verwijst, spreekt men van kosmofobie. Een terechte term, denk ik... Het einde van de wereld is trouwens al zovele keren voorspeld, vaak met de meest overtuigende pseudowetenschappelijke argumenten.

Bovendien is alles wat daar, in de lucht, boven ons hoofd in de kosmos gebeurt, voor de meesten één groot raadsel, waarbij dan ook allerlei paranormale fenomenen worden toegeschreven aan 'de kosmos'.

En een medium als internet maakt het natuurlijk nog een stuk makkelijker om vele mensen te bereiken en zo een massahysterie te veroorzaken...

Hoeveel mensen zullen er nu met een bang hart afwachten tot het 2012 is en er een gans jaar met schrik zitten?


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 12.262

Re: Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

Er zijn weinig mensen die er echt hard in geloven denk ik. Als ik ze spreek bied ik ze wel eens het volgende aan: Ik leen je nu 1000 euro, en als we allebei op 1/1/2013 nog leven, betaal je me 10.000 terug. Tot dusver niemand gevonden die overtuigd genoeg was deze gratis 1000 euro aan te pakken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

... Tot dusver niemand gevonden die overtuigd genoeg was deze gratis 1000 euro aan te pakken.
Goed gevonden! Moet ik ook eens proberen! :eusa_whistle:


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

De Maya en Azteekse kalender spreken ook niet over de ondergang van de wereld, dat is wat cinematisch opgevoede mensen er van maken. De kalenders zeggen dat er rond 2012 een nieuw tijdperk begint.

Berichten: 101

Re: Astronomen reageren op 2012-'voorspellingen'

Om alle kwatch hierrond definitief ongedaan te maken van onwetenden die hierover iets zinnigs denken te zeggen te hebben:


http://science.nasa.gov/science-news/scien...010/04jun_swef/


en sluit je bij dit forum aan, waar men luidop denkt a la Patrick Géryl hoe onze samenleving deze komende zonne-uitbarstingen zal overleven.


http://www.nswp.gov/swef/swef_2010.html


Mvg

Maarten

Reageer