Actie/reactie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 112

Actie/reactie

Hallo,

Het lukt me wel er berekeningen mee uit te voeren, maar ik begrijp die derde wet van Newton nog steeds niet grondig. Geen nood, ik ga niet vragen waarom hij juist is, dat is nu eenmaal empirisch, maar ik heb 2 concrete probleempjes die mijn onbegrip schetsen:

a) neem twee planeten een afstand van elkaar, verwaarloos de aanwezigheid van alle andere hemellichamen. Ze oefenen een actie-reactie paar op elkaar uit (= zwaartekracht). Bekijk het vrij-lichaamsdiagram van elk en ze bewegen volgens de 2e wet van Newton, simpel zat. Neem nu de versnelling van het hele systeem. Met de tweede wet krijg je hiervoor echter een versnelling nul. Nu lees ik in Serway dat zoiets mss niet zou mogen omdat de krachten op verschillende voorwerpen ingrijpen, maar het zou wel moeten kunnen aangezien we iets gelijkaardigsdoen bij lichamen die met touwen aan elkaar hangen en de trekkracht uiteindelijk wegvalt als actie-reactiepaar. Ligt de versnelling = 0 gewoon bij het feit dat het massamiddelpunt van beide planeten inderdaad onbewegelijk is over de hele tijd? Ligt de definitie van massamiddelpunt dan impliciet in de wetten van Newton?

b) stel een computer voor op een tafel. adhv een vrij-lichaamsdiagram van de computer zie je makkelijk in dat de som van de krachten nul is. neem nu echter het vrij-lichaamsdiagram van de tafel zelf. Duwt de aarde evenzeer tegen de tafelpoten net zoals de computer dat doet tegen het bovenblad? Is dat waarom de tafel onbeweegbaar blijft? Vallen de respectievelijke reactiekrachten (tafel op aarde en tafel op monitor) ook weg wegens gelijkheid of zwijgen we daar gewoon totaal over omdat ze niet inwerken op de tafel?

Indien je slechts op een van beide wilt antwoorden, is dat ook welkom!

Bedankt,

Carbon

Reageer