[fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

hallo, is er een formule waarbij door in vullen van de luchttemp en de Relatieve luchtvochtigheid je het werkelijke aantal gr vocht/m3 lucht komt te weten? Dus de heoeveelheid waterdamp die er op dat moment (bij de gemeten temp en RV) in de lucht zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 300

Re: [fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

hallo, is er een formule waarbij door in vullen van de luchttemp en de Relatieve luchtvochtigheid je het werkelijke aantal gr vocht/m3 lucht komt te weten? Dus de heoeveelheid waterdamp die er op dat moment (bij de gemeten temp en RV) in de lucht zit.
ik vrees dat niet zo simpel is, relatieve luchtvochtigheid is namelijk een verhouding van twee drukken.

aangezien ik geen idee heb van je voorkennis noch van het doel, even twee opties: je kunt naar deze website gaan en het daar gewoon invullen calculator krijg je direct het resultaat. Leer je weinig van of je kan het zelf gaan berekenen. Wil je het zelf doen dan staat het eigenlijk goed uitgelegd op wikipedia: bekijk de volgende pagina eens (in het engels wel de nederlands versie is niet zo goed) link , zoek wat verder op de begrippen die je niet snapt en dan kom je er zelf wel achter zo niet kun je altijd hier nog om meer uitleg vragen.

Berichten: 2

Re: [fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

waanzin schreef:ik vrees dat niet zo simpel is, relatieve luchtvochtigheid is namelijk een verhouding van twee drukken.

aangezien ik geen idee heb van je voorkennis noch van het doel, even twee opties: je kunt naar deze website gaan en het daar gewoon invullen ik vrees dat niet zo simpel is, relatieve luchtvochtigheid is namelijk een verhouding van twee drukken.

aangezien ik geen idee heb van je voorkennis noch van het doel, even twee opties: je kunt naar deze website gaan en het daar gewoon invullen calculator krijg je direct het resultaat. Leer je weinig van of je kan het zelf gaan berekenen. Wil je het zelf doen dan staat het eigenlijk goed uitgelegd op wikipedia: bekijk de volgende pagina eens (in het engels wel de nederlands versie is niet zo goed) link , zoek wat verder op de begrippen die je niet snapt en dan kom je er zelf wel achter zo niet kun je altijd hier nog om meer uitleg vragen.
o ja welke formule zit erachter zodat ik deze in een spreadsheet kan zetten

Berichten: 4.502

Re: [fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

hallo, is er een formule waarbij door in vullen van de luchttemp en de Relatieve luchtvochtigheid je het werkelijke aantal gr vocht/m3 lucht komt te weten? Dus de heoeveelheid waterdamp die er op dat moment (bij de gemeten temp en RV) in de lucht zit.
Er bestaan tabellen voor deze waarden,oa.in het duitse handboek Heizung und Klimatechniek (r.Oldenburg Verlag);mijn boek uit 1972,maar exacte getallen!

Ik zal pogen een copie te maken en zie dan maar wat je kunt ontdekken!
Bijlagen
RelatVochtigheid.jpg
RelatVochtigheid.jpg (352.18 KiB) 893 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: [fysica] luchtvochtigheid in g/m3 lucht

Met toevoeging een uitv.Mollierdiagram met voorafgaande tekst!

Je zul.wrs. een woordenboek nodig hebben.
Bijlagen
RelVochtDiagram.jpg
RelVochtDiagram.jpg (378.05 KiB) 861 keer bekeken

Reageer