Omtrek toename

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Omtrek toename

Ik heb geleerd in mijn boek over de relativiteitstheorie dat de omtrek van een cirkel toeneemt naarmate deze rond draait. Dit komt door buiging van de ruimte-tijd. Maar werkt dit ook als niet alles draait? Als ik bijv. een metalen ring heb en ik laat daar een elektrische stroom doorheen gaan, dan roteren de elektronen wel, maar de atoomkernen niet. Is de omtrek van de ring voor de elektronen dan groter dan voor de atomen?

(Ik weet niet precies hoe je de elektronen in een cirkel moet laten rondstromen, maar stel dat het lukt.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Omtrek toename

Alkartus schreef:Ik heb geleerd in mijn boek over de relativiteitstheorie dat de omtrek van een cirkel toeneemt naarmate deze rond draait. Dit komt door buiging van de ruimte-tijd. Maar werkt dit ook als niet alles draait? Als ik bijv. een metalen ring heb en ik laat daar een elektrische stroom doorheen gaan, dan roteren de elektronen wel, maar de atoomkernen niet. Is de omtrek van de ring voor de elektronen dan groter dan voor de atomen?

(Ik weet niet precies hoe je de elektronen in een cirkel moet laten rondstromen, maar stel dat het lukt.)
Zegt dat boek niet dat de omtrek van de cirkel kleiner wordt als hij sneller (vergelijkbaar lichtsnelheid) ronddraait dit bv. t.o.z. waarnemer in middelpunt cirkel?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 199

Re: Omtrek toename

Oeps, heb ik het precies omgedraait. Maar dan geldt eigenlijk nogsteeds dezelfde vraag: Is de omtrek verschillend voor de elektronen en atomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Omtrek toename

Oeps, heb ik het precies omgedraait. Maar dan geldt eigenlijk nogsteeds dezelfde vraag: Is de omtrek verschillend voor de elektronen en atomen?


In het stelsel electronen is ring korter, de atomen zijn in rust in de ring dus meten een langere lengte. Natuurlijk is alles hier te verwaarlozen omdat de snelheden niet relativistisch zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer