Immunoglobuline-replacement therapy

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Immunoglobuline-replacement therapy

Goeie morgen!

Ik heb gelezen dat men bij "immunoglobuline-replacement therapy", Ig uit het plasma van de donor zuivert (dmv plasmaferese) en die dan meestal intraveneus of subcutaan in de patiënt inspuit.

Ook vernam ik dat het hier voornamelijk gaat om IgG's. Hierdoor zullen de specifieke functies van bv. IgA of IgM niet "vervangen" worden ---Gevolg: patiënten met antilichaam-deficiëntie die Ig-replacement therapy krijgen, zullen iets gevoeliger zijn voor oa luchtweginfecties (dan een gezond individu), ondanks het feit dat ze Ig-replacement therapy krijgen.

Nu is mijn vraag: waarom geeft men bij die Ig-replacement therapy voornamelijk/puur IgG's?

Grtjs

Berichten: 339

Re: Immunoglobuline-replacement therapy

Algemene info over immunoglobulines staat bijv. in het Farmacotherapeutisch Kompas:

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/N/no...buline%20iv.asp

Referentiewaardes voor bloedafnames bij volwassenen zijn (in het ziekenhuis hier althans):

IgA 0.7 - 4 g/l

IgM 0.4 - 2.3 g/l

IgG 7 - 16 g/l

Dus normaal gesproken zit er ook al veel minder IgA in het bloed dan IgG.

Dat het zou leiden tot een relatief tekort aan IgA staat in het Kompas niet beschreven, ook niet als bijwerking. Kun je daar wat meer over vertellen? In wat voor gevallen (bij welke patienten) treedt dat op?

Reageer