[techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Hallo,

Ik moet voor school een project doen. het gaat om het programmeren van een robot. het verplaatsen van een vetkrijtje. ik moet ook een berekening van de grijperkracht doen. hiervoor heb ik de treksterkte van het vetkrijt nodig. ik heb gezocht op internet en in diverse boeken maar niks gevonden. kan iemand mij hieraan helpen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Waarom moet je daarvoor de trekkracht weten? Je laat die robot toch niet zo stevig knijpen dat hij het krijtje fijn knijpt?

Ik zou eerder zoeken naar de knijpkracht die minimaal nodig is zodat de robot het krijtje niet uit zijn vingers laat glippen.

En zonder er aan te rekenen denk ik dat die kracht veel minder is dan de kracht om het krijtje kapot te knijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Dag superpiertje, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 3

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

ik wou de klemkracht berekenen om het krijtje nog op te kunnen pakken maar niet kapot te knijpen daar heb ik de treksterkte volgens mij tog voor nodig, waar kan ik deze mee vergelijken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

treksterkte is als je het krijtje aan twee kanten vastpakt en in twee stukken probeert te trekken.

Voor je proef is het toch genoeg als je robot het krijtje niet fijnknijpt, dwz voldoende kracht uitoefent om te voorkomen dat het krijtje van tussen de "vingers" glijdt? Dat is een kwestie van wrijving tussen krijtje en "vingers".

Zelf pak je een krijtje op met een knijpkracht die vele malen kleiner is dan de kracht die je nodig hebt om het krijtje tussen je vingers plat te drukken. Bepaal die benodigde knijpkracht, en je krijtje blijft best wel heel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

ja ok,

maar daar heb ik wel de mechanische eigenschappen van krijt voor nodig de soort maakt me niet zo veel uit. kan iemand mij daar aan helpen. de grijperkrachtberekening kan ik nu niet maken volgens mij omdat ik deze gegevens niet heb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

superpiertje schreef:ja ok,

maar daar heb ik wel de mechanische eigenschappen van krijt voor nodig de soort maakt me niet zo veel uit. kan iemand mij daar aan helpen. de grijperkrachtberekening kan ik nu niet maken volgens mij omdat ik deze gegevens niet heb
Je hóeft ook zo'n berekening niet te maken. Wat je wél kunt doen is met een redelijk klinkende wrijvingscoëfficient de minimale kracht berekenen die je grijper zal moeten uitoefenen om dat krijtje ook met redelijke versnellingen te kunnen manipuleren zonder het te laten vallen, óók als hij het niet netjes in het midden vast heeft. En dan zou je robot al idiote dingen moeten gaan doen met dat krijtje als hij er zó hard in zou moeten knijpen dat hij dat krijtje kapot zou dreigen te knijpen. Probeer met eigen handen maar eens een deuk in zo'n krijtje te knijpen.

Dié berekening (hoe hard móet hij minimaal knijpen om met het krijtje te kunnen doen wat verlangd wordt) is héél wat zinvoller dan (hoe hard mag hij maximaal knijpen voordat het krijtje sneuvelt). Want die laatste kracht is in praktische gevallen die ik kan bedenken véééle malen groter dan de minimale kracht nodig voor manipulatie. Een vekrijtje kan heel wat hebben. En anders probeer je het zelf. Neem een vetkrijtje, vijl de punt van een spijker af, druk de spijker op het krijtje en meet welke kracht (en dus druk) je nodig hebt om dat krijtje te vervormen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 63

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Misschien denk ik te simpel, maar:

-stel diameter van het vetkrijt is 10mm, dan laat je de 'vingers' van je robotarm gewoon 'knijpen' tot ze 9.5 mm van elkaar zijn.

easy peasy

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, maar als je een minimale knijpkracht wil berekenen en daarbij uit gaat van treksterkte, weet je niet helemaal wat je aan het doen bent. Je bent ermee bezig om ervan te leren dus dikke prima dat je de vragen komt stellen. Maar hoe wil je precies gaan rekenen aan deze opdracht?

En als je er dan op staat om een berekening te maken, vraag dan een fabrikant of ze weten hoe hard, taai, etc een krijtje is. Goede kans dat ze het zelf niet weten overigens maar je kan wel het hoofdbestanddeel nazoeken en dat dan maar gebruiken voor je berekeningen (paraffine?).

Googelen op "mechanical properties crayon" ? En dan heb je nog een verschil tussen vetkrijt en waskrijt want die zijn niet gelijk in samenstelling. Crayon is waar ik zo snel op kon komen maar of 'crayon' een was- of vetkrijtje is weet ik niet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [techniek] Mechanische eigenschappen vetkrijt

een 'crayon' kan zowel waskrijt als vetkrijt betekenen, volgens wiki gaat het hier echter normaal gesproken om een waskrijt en niet om een vetkrijt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer