Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Met succes is een nieuwe methode toegepast om kanker bij honden en katten te behandelen. Het gaat hierbij om het inspuiten van kwaadaardige tumoren met radioactieve bolletjes. Naar verwachting kan deze therapie snel ook bij mensen worden toegepast.

Lees meer ... Universiteit Utrecht
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Dat de tumor kleiner word of verdwijnt is allemaal leuk en aardig. Het probleem is net die paar cellen die goed tegen de bestraling kunnen die je hier ook niet mee te pakken krijgt. Het is wel een alternatief voor bestraling waarbij er minder nadelige effecten optreden. Echter ik ben bang dat het genezingspercentage (tumorvrij voor 5 jaar) niet veel hoger komt te liggen.

Juist deze cellen die goed de bestraling weerstaan (dit zijn de kanker stamcellen) zijn juist de mest schadelijke cellen. Deze bezitten de hoogste proliferatieve eigenschappen en kunnen zich het beste metastaseren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

... Juist deze cellen die goed de bestraling weerstaan (dit zijn de kanker stamcellen) zijn juist de mest schadelijke cellen. Deze bezitten de hoogste proliferatieve eigenschappen en kunnen zich het beste metastaseren.
En daarbij heb je nog steeds het probleem van de cellen die al gemetastaseerd zijn. Eventueel in de vorm van micro-metastasen. Die heb je dus weer niet mee met die vorm van bestraling. Bovendien zijn tumoren die nog niet gemetastaseerd zijn meestal tamelijk goed behandelbaar bij de mens. Het zijn vooral de (micro-)meta's die de prognose slecht(er) maken op langere termijn. En daarvoor biedt deze vorm van bestraling dus nog steeds geen echte oplossing.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Deze vorm van therapie doet me sterk denken aan de reeds toegepaste
En daarbij heb je nog steeds het probleem van de cellen die al gemetastaseerd zijn. Eventueel in de vorm van micro-metastasen. Die heb je dus weer niet mee met die vorm van bestraling.
Klopt, maar geen enkele vorm van radiotherapie is bedoeld om metastasen aan te pakken; radiotherapie is lokaal en moet de tumor aanpakken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Klopt, maar geen enkele vorm van radiotherapie is bedoeld om metastasen aan te pakken; radiotherapie is lokaal en moet de tumor aanpakken.
Akkoord, maar om die kankertherapie dan zeer succesvol te noemen... :eusa_whistle:

Een zeer succesvolle kankertherapie is er voor mij één die de prognose op lange termijn duidelijk verbetert, en daar hoort dan vooral de aanpak van meta's bij, want dàt is en blijft logischerwijze het zwakke punt van de huidige behandelingen.

Nu ja, ik wil hiermee niet zeggen dat mijn visie over wat een succesvolle kankertherapie zou moeten zijn, ook die is van een ander natuurlijk.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Ik heb me altijd afgevragen naar het (volgens mij) hoog percentage van huisdieren dat sterft aan kanker. Waar komt kanker bij huisdieren eigenlijk vandaan, ze roken niet, misschien tweedehands, ze drinken niet.

Kan een hond als kanarie dienen, als de hond sterft aan kanker, kan dat dan duiden op een leefomgeving die niet gezond is?

Natuurlijk is vijf jaar extra voor een hond geweldig, dat is voor sommige rassen meer dan de helft van hun leven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Waar komt kanker bij huisdieren eigenlijk vandaan


Genetische aanleg al dan niet in combinatie met risicofactoren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

en die risicofactoren zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Slecht voedsel (barbecue en dergelijke), passief meeroken, luchtvervuiling (verkeer)...

Berichten: 128

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Ehm... we zijn toch een wetenschapsforum? Kunnen we eerst even kijken naar de beschikbare data, voordat we ons overgeven aan verregaande uitspraken en interpretaties van studies die we helemaal niet hebben gelezen? Met andere woorden, kan iemand van jullie ons helpen aan relevante data zodat we iets wetenschappelijks te bespreken hebben? Of blijft dit een borreldiscussie over een persbericht?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Wat is dan precies waar je niet zeker over bent of het klopt. Ik bedoel de kennis van mensen hier bestaat niet alleen uit quotes uit articles, maar ook uit kennis meegenomen uit colleges, seminars, meetings... noem het maar op.

Waar zou je dan precies dieper op in willen gaan? Het lijkt me hier redelijk straight forward te gaan over een variatie op bestraling (waarbij de bestraling lokaler is, maar het principe hetzelfde is gebleven).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 128

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Het is niet zozeer dat ik denk dat er hier onware beweringen worden gedaan, het is meer dat de beweringen los in de lucht hangen en niet over waarnemingen / data / feiten gaan. Dat mis ik zo vaak helaas. Er wordt dus niet echt iets nieuws gezegd. De commentaren tot nu toe zijn best interessant, maar ik kan er zo weinig mee. Misschien kunnen we proberen op het forum af en toe de onderzoeksgegevens achter een perspericht / (populair-)wetenschappelijk artikel op te snorren en het daarover te hebben. Dat vind ik veel interessanter en ... wetenschappelijker.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Kunnen we eerst even kijken naar de beschikbare data, voordat we ons overgeven aan verregaande uitspraken en interpretaties van studies die we helemaal niet hebben gelezen?


Ik vind die verregaande uitspraken wel meevallen. De mensen hier bediscussieren iets op basis van de beschikbare gegevens. Om voor elke discussie een wetenschappelijk artikel op te graven is ten eerste ondoenlijk (zoals in dit geval; ik heb gezocht maar geen abstract, laat staan een full text kunnen vinden. Het valt me trouwens op dat Kirpensteijn niet eens eerste auteur is) en ten tweede een overkill. Zolang de uitspraken gebaseerd zijn op hetgeen wat bschikbaar is (dus ook algemene kennis), heb ik er geen problemen mee. Het moet geen koffiedikkijken worden en mijns inziens is dat hier totaal niet het geval.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Dat zou inderdaad heel mooi zijn (verdieping juichen we alleen maar toe). Er zijn in het algemeen en in dit geval specifiek een aantal problemen.

Algemeen:

Doordat veelal een publicatie niet vrij beschikbaar is zal er slechts een hele beperkte groep -van de beperkte groep die zich uberhaupt al in de discussie mengt- kunnen discussieren.

Specifiek:

Het gaat hier om een oratie, niet om een publicatie. Tevens is deze oratie gepland voor 23 oktober. Ik zal eens een mailtje naar de desbetreffende personen sturen of deze teksten (oratie, danwel bijbehorende publicaties) beschikbaar zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Nieuwe kankertherapie zeer succesvol bij honden en katten

Het is niet zozeer dat ik denk dat er hier onware beweringen worden gedaan, het is meer dat de beweringen los in de lucht hangen en niet over waarnemingen / data / feiten gaan. Dat mis ik zo vaak helaas. Er wordt dus niet echt iets nieuws gezegd. De commentaren tot nu toe zijn best interessant, maar ik kan er zo weinig mee. Misschien kunnen we proberen op het forum af en toe de onderzoeksgegevens achter een perspericht / (populair-)wetenschappelijk artikel op te snorren en het daarover te hebben. Dat vind ik veel interessanter en ... wetenschappelijker.


Wat belet je om zelf echte artikelen te gaan posten? Zolang het daadwerkelijk baanbrekend is, wil ik best de tijd spenderen om ze te lezen.

Reageer