[natuurkunde] massa en kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[natuurkunde] massa en kracht

De vraag :

Een metalen staaf wordt ingeklemd en met een krachtmeter belast.

en kracht van 12 N veroorzaakt een uitwijking van 3,6 cm

a. bereken de veer constante

- 12/3,6 = 3,3

b. bereken welke kracht nodig is om de staaf een uitwijking van 5,0 cm te geven.

- 12/3,6 = 3,3

3,3 x 5 = 16,7

Dit snap ik niet:

c. bereken de massa die je aan de staaf moet hangen om een uitwijking van 3,6 cm te krijgen.

^ben pas begonne met natuurkunde snap alles nog niet :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] massa en kracht

Dag Elvinm, welkom ](*,) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
a. bereken de veer constante

- 12 N/3,6 = 3,3 N/cm

b. bereken welke kracht nodig is om de staaf een uitwijking van 5,0 cm te geven.

- 12/3,6 = 3,3

3,3 N/cm x 5 cm = 16,7 N
zet er altijd een eenheid bij
c. bereken de massa die je aan de staaf moet hangen om een uitwijking van 3,6 cm te krijgen.


Je kent de kracht die hiervoor nodig is. Door die massa eraan te hangen wordt er dus een kracht uitgeoefend.

Hoe heet die kracht :eusa_whistle: , en hoe bereken je die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] massa en kracht

Je kent de kracht die hiervoor nodig is. Door die massa eraan te hangen wordt er dus een kracht uitgeoefend.

Hoe heet die kracht ](*,) , en hoe bereken je die?


De kracht heet zwaartekracht, hoe je die berekent weet ik niet :eusa_whistle:

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] massa en kracht

Sorry voor de double post maar wat ik dus niet snap is dat ze steeds vragen om het te berekenen van hoeveel N je nodig hebt om iets een bepaald aantal cm uit te laten rekken en nu staat er opeens hoeveel MASSA heb je nodig om iets ... cm uit te rekken.

Hier bv ook:

Een spiraalveer is 20,3 cm lang. Door er een massa van 50 g aan te hangen wordt de veer 25,0 cm lang. Bereken de veerconstante.

- De veerconstante bereken je door de kracht door de uitrekking te delen f/u maar nu is er geen kracht maar gram dus dan zou ik 25,0cm - 20,3cm = 4,7 cm dus dan doe je 50g/4,7cm om de veer constante te berekenen.

50g/4,7cm=10,638 afgerond 10,6

Klopt dat ^?

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [natuurkunde] massa en kracht

Elvinm schreef:Sorry voor de double post maar wat ik dus niet snap is dat ze steeds vragen om het te berekenen van hoeveel N je nodig hebt om iets een bepaald aantal cm uit te laten rekken en nu staat er opeens hoeveel MASSA heb je nodig om iets ... cm uit te rekken.

Hier bv ook:

Een spiraalveer is 20,3 cm lang. Door er een massa van 50 g aan te hangen wordt de veer 25,0 cm lang. Bereken de veerconstante.

- De veerconstante bereken je door de kracht door de uitrekking te delen f/u maar nu is er geen kracht maar gram dus dan zou ik 25,0cm - 20,3cm = 4,7 cm dus dan doe je 50g/4,7cm om de veer constante te berekenen.

50g/4,7cm=10,638 afgerond 10,6

Klopt dat ^?
Hoi Elvinm,

Doordat je hier een massa aan een spiraalveer hangt, heb je te maken met de zwaartekracht. D.m.v. de gravitatiekracht hier op aarde (per planeet verschilt die gravitatiekracht), kun je in dit geval de massa omrekenen naar de kracht die het uitoefend op de spiraal.

De massa (m)=50g=0,05kg, de gravitatiekracht (g) op aarde is 9,81N.

==> Fz=m*g, oftewel zwaartekracht=massa(in kg)*gravitatiekracht.

Dus de kracht die de massa op de spiraal uitoefent is 0,05*9,81=0,49N

Succes met de rest van je opdracht!

Berichten: 24

Re: [natuurkunde] massa en kracht

Bedankt laatste bericht heeft me echt geholpen :eusa_whistle:

Reageer