Steen laten drijven op zout/water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Steen laten drijven op zout/water

Hallo ik ben nieuw op dit forum.

Ik vroeg me eens af of je een steen op water/zout kan laten drijven.

ik heb wel is zo iets gehoord. :eusa_whistle:

is dit zo laat het dan snel horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Steen laten drijven op zout/water

Afhankelijk van de vorm van de steen kan je deze zelfs op zoet water laten drijven.

wat je precies bedoeld moet water/zout is me niet duidelijk. Bedoel je water danwel zout of bedoel je gewoon zout water?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Steen laten drijven op zout/water

ik bedoel water gemeng met zout. en dan de steen laten drijven op dat water.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Steen laten drijven op zout/water

Een baksteen laten drijven op zoutwater.

Kortom, kun je de dichtheid van water hoger krijgen dan de dichtheid van de steen door zoveel mogelijk zout op te lossen in water.

Dat bedoel je toch?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 4

Re: Steen laten drijven op zout/water

ja dat bedoel ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Steen laten drijven op zout/water

Met een gewone steen, en gewoon (keuken) zout, nee.

De maximale dichtheid van zout water die je met keukenzout kunt bereiken is ergens in de buurt van de 1.3 kg/dm³.

Dichtheid van steen is ergens tussen 2 en 2,7 kg/dm³, ruwweg het dubbele dus.

Maar er zijn ook van die steensoorten als puimsteen die, door de lucht in de steen, zelfs op zoet water drijven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Steen laten drijven op zout/water

Met keukenzout zal het inderdaad niet gaan, tenzij je een luchthoudende steen gebruikt. Misschien dat het nog wel haalbaar is met de lichtste normale steensoort die te vinden is en een verzadigde oplossing cesiumchloride daaronder - ik denk dat het krap zal worden, maar wie weet :eusa_whistle:
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Steen laten drijven op zout/water

ik zal het proberen.

Berichten: 389

Re: Steen laten drijven op zout/water

Weer wat laat, maar in het kader van de algemene voorlichting:

Sommige scheidingstechnieken voor de analyse van bijvoorbeeld zanden op zware mineralen, zijn gebaseerd op 'zware vloeistoffen'. Daarvoor wordt bv. een vloeistof als bromoform gebruikt met dichtheid van ca. 2900 kg/m³. De lichtere kwartskorrels zullen drijven, de zwaardere metalen zullen zinken naar de bodem. Een extreem maar bekender geval, is kwik.

Mocht je een zwembad hebben met bromoform, en je zou daar een massieve blok graniet in leggen, zal die inderdaad drijven. Nu zijn die zware vloeistoffen doorgaans vrij giftig, dus dit is niet geschikt voor huis-tuin-en-keukenexperiment. Een gemiddelde steen op water laten drijven, slechts op basis van densiteit, dat is echter onmogelijk, tenzij de steen uitzonderlijk poreus is of bestaat uit zeer licht materiaal. Met de toevoeging van zout is dit niet te bereiken.

Ten slotte wil ik nog vermelden dat er een vorm van zuiver "zwaar water" bestaat. Hierbij wordt bij de H2O in plaats standaard waterstof met 1 proton en 1 elektron, deuterium gebruikt. Men schrijft dit als D2O. Deuterium is een isotoop van waterstof met 1 neutron, 1 proton en 1 electron.

Berichten: 12.262

Re: Steen laten drijven op zout/water

Sterker nog, er bestaat ook nog zoiets als D2O met 18O voor de zuurstof, waardoor het nog zwaarder is dan normaal zwaar water... alleen kom je daarbij niet in de buurt van de dichtheid van een verzadigde zoutoplossing.

Zodra niet-waterige vloeistoffen ook zijn toegestaan is het geen probleem - in een bad kwik kun je met gemak een kanonskogel laten drijven, maar dat lijkt me niet de vraag van dit topic.
Victory through technology

Reageer