Warmte bij communicatie

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 3

Warmte bij communicatie

Hallo allemaal,

Ik kijk en luister met veel interesse de laatste tijd naar wat er zoal gaande is,

Nu had ik een vraag over de warmte die vrij kan komen bij communiceren, vooral in de maag.

Ook schijnt dat bij een goed gesprek nogal wat knopen kunnen worden doorgehakt.

Ik heb al flink wat afgezocht op google maar blijkbaar is toch niet alles vindbaar op het internet ( dit ook bij gebrek aan academische kennis waarschijnlijk ).

Zou iemand mij hierin wat wegwijs kunnen maken ?

Ik ben in wonderland met alle indrukken om me heen maar ik heb geen idee welke storm me gebracht heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Warmte bij communicatie

Hoi Richard,

Dat in een goed gesprek knopen kunnen worden doorgehakt lijkt me logisch. Denk dat je daar met name niets over kan vinden omdat dat wel een hele grote open deur is.

Dat van warmte dat vrijkomt in de maag bij communiceren moet je even toelichten want dat is mij abracadabra. Bedoel je een meetbaar warmteverschil?

Wie heeft dat ooit gemeten (hoe) en beschreven?

Welke hypothese of link wordt er gelegd tussen communiceren en de warmte die vrijkomt?

en tsja... in dit geval kan ik moeilijk zeggen: je moet niet alles geloven wat je leest want je hebt het immers niet op internet gevonden. Of komt dit idee uit een boek? Zo ja welke?

Misschien is een: 'je moet niet alles geloven wat een ander beweert' beter op zijn plaats?

Wel ... waar heb je het eigenlijk vandaan?

groetjes,

Henriette
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 3

Re: Warmte bij communicatie

Hallo, dank voor je reactie,

Ik ben me ervan bewust dat er nogal wat rondzwerft op het internet.

Vandaar ook mijn vraag gezien ik die zelf en in mijn directe omgeving meemaak.

Mijn eigen hypothese is dat er sexuele energie vrijkomt die normaal in repressie zit,

(Ik kan me nog herrinerren de lichte sexuele spanning die voorafging aan de daad toen ik nog een broekie was.)

Gezien de rillingen en warmte die daarbij vrij kunnen komen, Wanneer dit vrij is gekomen mede door communiceren.

worden mensen meer ''bewust'' echter omdat de sexuele energie verbonden zit met de agressie van de mens, en deze agressie dan ook wellustig bloeiende is (waar sommigen zeer zeker opgewonden van kunnen worden) is het zaak deze te transformeren tot liefde/gelukzalig oid.

Ook door het ''mobius'' effect dat het bewust zijn van communiceren heeft, zal dit zeg maar een nul punt bereiken waardoor sexuele energie/onderbewuste oid. Vloeiende zal doorstromen. (denk aan het vormen van een davidster-configuratie in bepaalde moleculen)

Ik heb dit nergens vandaan, ik vroeg me alleen af waarom mensen in mijn omgeving bijv. zeggen ; lekker warm he ?

Of; Heb je je computer al geupdate ?,

Ik ben echter geen computer en ik heb het ook niet altijd warm vandaar mijn interesse hierin.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Warmte bij communicatie

Nu had ik een vraag over de warmte die vrij kan komen bij communiceren, vooral in de maag.
Net zoals dit zo is bij Henriette, is het idee 'warmte dat vrijkomt bij het communiceren', me eerder vreemd en zal je toch even moeten verduidelijk wat je hiermee precies bedoelt. Toch reageer ik, omdat ik eraan twijfel of ik misschien toch begrijp wat je wil aangeven daarmee. Vandaar dat ik het even wens te checken...

Toen ik de titel van jouw topic las, dacht ik dat het ging om een 'aangenaam, warm gevoel' dat je kan ervaren als je een goed gesprek met iemand voert. Het woord 'warmte' wordt dan eerder symbolisch bedoeld. Dus, een warm gevoel vanbinnen, als het ware, omdat je je begrepen voelt, omdat je genegenheid voelt ten aanzien van die ander waarmee je praat. Zo'n 'warmte' is me helemaal niet onbekend en dat zal vermoedelijk zo zijn bij velen van ons.

Is het misschien dàt wat je bedoelt met 'warmte dat vrijkomt bij het communiceren'?

Dido

-edit- ik zie dat je al een antwoord hebt geformuleerd, dat ik door één of ander 'duistere reden' over het hoofd heb gezien... Ik snap het niet goed, maar ik vermoed dat ik deze internetpagina niet meer 'ververst' heb, waardoor ik nog op een niet aangepaste pagina zat te kijken... Sorry!
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Warmte bij communicatie

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat de thermodynamica waar Freud z'n theorie op bouwde, al lang is afgevoerd in de psychologie. Waarmee ik niet wil aangeven dat elk idee van Freud daarmee onzin is. Maar de termen 'nulpunt', 'vloeien' ed. kan je misschien nog symbolisch gebruiken, maar ze letterlijk nemen, is een beetje teveel van het goede.

Verder, het enige wat ik er ergens kan van maken, is dat je spreekt over het vrijkomen van seksuele energie als je een gesprek hebt iemand (een bepaalde) persoon. Op zich lijkt me dat inderdaad mogelijk, als je je seksueel aangetrokken voelt tot iemand.
Richard25 schreef:Mijn eigen hypothese is dat er sexuele energie vrijkomt die normaal in repressie zit,

(Ik kan me nog herrinerren de lichte sexuele spanning die voorafging aan de daad toen ik nog een broekie was.)

Gezien de rillingen en warmte die daarbij vrij kunnen komen, Wanneer dit vrij is gekomen mede door communiceren.
Dit kan ik nog ergens volgen. Je bedoelt hiermee vermoedelijk dat iemand afweermechanismen gebruikt om z'n seksuele energie te onderdrukken, en dat die afweermechanismen nu verdwijnen, waardoor de seksuele energie vrijkomt? Of, in mensentaal: iemand wil z'n zin in seksualiteit niet voelen, onderdrukt dit gevoel, maar omwille van één of andere gebeurtenis, komt die zin in seksualiteit toch naar boven... Zoiets?

Eerst en vooral ga je er dan al van uit dat iemand zijn/ haar 'zin in seks' wil onderdrukken. Als dit niet het geval is, dan zet je ook geen afweermechanismen in om die te onderdrukken.
...worden mensen meer ''bewust'' echter omdat de sexuele energie verbonden zit met de agressie van de mens, en deze agressie dan ook wellustig bloeiende is (waar sommigen zeer zeker opgewonden van kunnen worden) is het zaak deze te transformeren tot liefde/gelukzalig oid.
agressie die wellustig bloeiende is... Wat bedoel je hiermee?

Agressie omzetten tot liefde of gelukzaligheid... Nu ga je wel heel ver! Op zich is daar natuurlijk niets verkeerds mee, maar stellen dat liefde/ gelukzaligheid een vorm van getransformeerde agressie is, is verre van correct, dunkt me.
Ook door het ''mobius'' effect dat het bewust zijn van communiceren heeft, zal dit zeg maar een nul punt bereiken waardoor sexuele energie/onderbewuste oid. Vloeiende zal doorstromen. (denk aan het vormen van een davidster-configuratie in bepaalde moleculen)
Wat bedoel je met 'het mobius effect'? Dat is alvast een ongekend begrip in de psychologie. Even Googelen leverde me ook weinig op, tenzij dan de uitleg over de Möbius strip, maar ik weet echt niet wat dit hier van doen heeft. Dat nulpunt is me ook een raadsel. Ik haalde het al aan, het idee van de emoties als een vorm van thermodynamica is al jarenlang verlaten.

Het enige wat ik ervan kan maken, is dat, als je geen reden meer hebt je afweer (van de seksuele driften) in stand te houden, dat dan inderdaad die seksuele driften tot uiting kunnen komen. Meer dan dat is het niet.

Ik gok dan verder even dat je 'warmte dat vrijkomt' ziet als de (seksuele) energie die letterlijk warmte vrijzet? Vergeet dit, we kunnen dan wel energie (lichaamskracht en een verhoogd bewustzijn, een verhoogde aandacht,...) voelen als we bv. seksueel opgewonden raken, maar dat is een gevolg van het vrijzetten van oa. adrenaline ed. die de hartslag en de bloeddruk verhoogt, de bloedvaten die uitzetten,... waardoor er meer bloed naar onze spieren ed. wordt gestuurd.

Ik merk hier en daar wat begrippen van de psychoanalyse, waar op een nogal originele/ dubieuze manier mee 'geknutseld' wordt... Of, met andere woorden, het is me nog steeds niet duidelijk waar je precies naar toe wil, maar ik denk dat je het ongewild allemaal een stuk ingewikkelder maakt dan het in werkelijkheid is.

Ik weet niet of dit nog maar een beetje aansluit bij datgene waarnaar je op zoek bent...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 3

Re: Warmte bij communicatie

Hallo,

Dank voor je antwoord.

Ik heb het een beetje te rooskleurig neergezet, over dat sexuele energie getransformeert word, Lijkt mij alleen dat zo'n drijvende kracht wat meer zijn uiting kan vinden, bepaalde mensen kunnen er erg van genieten door op een bepaald soort sadistische manier hierin te tappen.

Maar ik doel meer op een soort bewustzijn wat de laatste decennia en vooral de laatste jaren bekend wordt bij mensen,

Ik heb weinig twijfel dat je hier mee bekend mee bent (geworden).

Waarschijnlijk zal dit wel honderden jaren bekend zijn maar door massa media naar het grote publiek wordt gebracht.

Naar eigen ervaring is het toch vooral bij het bekend worden hiervan, wat een nogal pijnlijk proces kan zijn, dat er dan lichte trillingen over het lichaam vrijkomen (zelfde als bij sexuele spanning bijvoorbeeld.)

Met het moebius effect bedoel ik eigenlijk dat waarneer dit ''framework'' van denken gesetteld is, het bekend word dat wat je zegt eigenlijk net zozeer op je zelf slaat als dat het over een ander gaat, als een soort band van mobius bewegen de woorden zich dan.

Liefst zou ik wat literatuur onder ogen willen krijgen die dit behandelt.

Wat is het mechanisme achter dit systeem ? Is het een soort neurotisch gedrag waarvan iedereen zich bewust is ?

Waarom kunnen sommige mensen de stap niet maken, ''sommigen maken het niet mee'' zoals zo treffend in een artikel over ouderen werd geschreven, dit geldt naar wat ik zie ook voor mensen die misbruikt zijn vroeger.

mvg,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Warmte bij communicatie

Richard25, het spijt me, maar ik raak mijn weg volledig kwijt in je posts. Je lijkt allerhande (min of meer) wetenschappelijke termen door elkaar te gebruiken en daar maak je een nogal vreemde theorie van. Ik denk niet dat we hier veel mee kunnen op dit forum. Dit topic gaat daarom ook op slot.

Als je het daar niet mee eens bent, stuur me dan een pb'tje en probeer daarin zo rechtlijnig mogelijk uit te leggen wat je precies wil met dit topic, dan kunnen de moderators het eventueel opnieuw beoordelen.

Gesloten