zoutontleding = chloor en ....

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

zoutontleding = chloor en ....

als ik natriumchloride ga ontleden, wat komt er aan de + kant chloor uit en aan de - kant?

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: zoutontleding = chloor en ....

Dat ligt eraan, als je gesmolten NaCl gaat ontleden krijg je aan de anode (- pool) Cl2(g) en aan de kathode (+ pool) Na(s).

Bij een oplossing van NaCl in water krijg je aan de anode Cl(aq, chloor lost op in water) en aan de kathode eerst Na(s), dit reageert echter met het water onder vorming van NaOH en waterstof, dus 2Na + 2H2O :shock: 2NaOH + H2. Aan de kathode dus 2Na+ + 2e- + 2H2O ;) 2NaOH + H2

Ik denk dat je van plan bent Natrium te maken, niet doen het is levengevaarlijk ;) Afbeelding Afbeelding

Overigens ligt het smeltpunt van NaCl relatief hoog, en wordt Na dus vaak uit andere Na-zouten bereid. Welke zeg ik niet
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Re: zoutontleding = chloor en ....

maar een oplossing van natruimchloride

als je dat gaat elektrolyseren, dan komt er chloor vrij en wat bedoel je aan de andere kant?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zoutontleding = chloor en ....

Hier is al antwoord op gegeven:
aan de kathode eerst Na(s), dit reageert echter met het water onder vorming van NaOH en waterstof, dus 2Na + 2H2O  2NaOH + H2. Aan de kathode dus 2Na+ + 2e- + 2H2O  2NaOH + H2
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: zoutontleding = chloor en ....

Aan de kathode worden aan de positieve natriumatomen elektronen toegevoegd, waardoor je elementair natrium krijgt. Dat reageert zodra het ontstaat echter met het water van de oplossing onder vorming van Natriumhydroxide en waterstof
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Berichten: 704

Re: zoutontleding = chloor en ....

Aan de kathode worden aan de positieve natriumatomen elektronen toegevoegd, waardoor je elementair natrium krijgt. Dat reageert zodra het ontstaat echter met het water van de oplossing onder vorming van Natriumhydroxide en waterstof
wat dacht je van de lucht --> deze bevat ook water, dus het zal spontaan reageren als het in aanraking komt met lucht. Daarom worden de alkali- en aardalkalimetalen onder een laag olie bewaard.

Daarnaast ontstaat dus inderdaad chloorgas en dat is zeer giftig. Twee goede redenen om het dus ten zeerste af te raden.

Tevens zal er bij een NaCl-oplossing het explosieve H2-gas ontstaan, zoals is opgemerkt. (goh een derde reden).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: zoutontleding = chloor en ....

ik dacht dat je dan choolion en naterium ion krijgt.

en dus geen elementair naterium

of krijgt deze electronen van de - pool?

en kan choor dan electronen aan de plus pool afstaan?

zoja, waarom lost het dan op in water(het is niet meer geladen)

en ik dacht altijd dat het watersof (en zuursof) dat onstaat uit de ontleding van het water als oplos middel, of krijgt hij wat extra waterstof door de reactie van naterium?

Berichten: 2.746

Re: zoutontleding = chloor en ....

Antoon schreef:ik dacht dat je dan choolion en naterium ion krijgt.

en dus geen elementair naterium


dan is er volgens jou niets gebeurd door elektrolyse, want die ionen in het water veranderen chemisch niets, het blijft een NaCl-opl volgens jou

het eerste antwoord was direct goed en volledig volgens mij

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: zoutontleding = chloor en ....

het eerste antwoord was direct goed en volledig volgens mij
Inderdaad :shock:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Re: zoutontleding = chloor en ....

De vroegere scheikundige Wohler wist het allemaal nog niet zo goed. Het is foutief te denken dat het metaal natrium een (kortlevend) tussenproduct is bij de NaCl electrolyse. Het enige tussenprodukt bij de kathodereaktie is geadsorbeerde atomaire waterstof waaruit de H2 moleculen gevormd worden.

De meest realistische reaktievergelijking is dus:

H2O + e geeft H(ads) + OH-

gevolgd door:

2 H(ads) geeft H2.

Maar meestal vermeldt men dit tussenprodukt niet en kiest men voor een kathodereaktie:

2 H2O + 2e geeft H2 + 2 OH-

Het natriummetaal is hier helemaal niet bij betrokken. H.Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: zoutontleding = chloor en ....

Ik denk dat meneer Zeilmaker hier gelijk heeft.

Als er tussentijds Natrium aan de minpool ontstaat, dan zal dat geen reactie met water aan kunnen gaan omdat het kathodisch beschermd wordt.
Kabouters bestaan niet

Reageer