Spieren zichtbaar op doorsnede bekken en heup

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Spieren zichtbaar op doorsnede bekken en heup

Ik heb hieronder opnieuw enkele doorsnedes van de bekken- en heupregio, waarop ik graag de volgende spieren had aangeduid:
  • gluteus maximus
  • vastus lateralis
  • musculus gracilis
[attachment=4400:doorsned..._en_heup.png]

In het rood heb ik de tuber ischiadicum (1) en de femur (2) aangeduid, maar ik heb wat moeite om me te oriënteren. Ik "zie" niet precies van waaruit de opnames gemaakt zijn en wat anterieur, posterieur, mediaal en lateraal is. Kan iemand me op het juiste spoor zetten?
Bijlagen
doorsnede_bekken_en_heup.png
doorsnede_bekken_en_heup.png (598.75 KiB) 356 keer bekeken
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Spieren zichtbaar op doorsnede bekken en heup

Klintersaas schreef:Ik heb hieronder opnieuw enkele doorsnedes van de bekken- en heupregio, waarop ik graag de volgende spieren had aangeduid:
  • gluteus maximus
  • vastus lateralis
  • musculus gracilis
[attachment=4400:doorsned..._en_heup.png]

In het rood heb ik de tuber ischiadicum (1) en de femur (2) aangeduid, maar ik heb wat moeite om me te oriënteren. Ik "zie" niet precies van waaruit de opnames gemaakt zijn en wat anterieur, posterieur, mediaal en lateraal is. Kan iemand me op het juiste spoor zetten?
Het is een transversale doorsnede van de linker heup, dus rechts is lateraal, links is mediaal, boven is anterior en onder is posterior. Zoals bijna op elke foto is links rechts en rechts links, omdat de foto of anterior-posterior is gemaakt of van caudaal (hier het geval).

Afbeelding

1 = gluteus maximus

2= v lateralis

Ik heb zelf ook moeite om de gracilis te vinden op deze opnamen. Niet zeker, maar mijn best guess:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Spieren zichtbaar op doorsnede bekken en heup

Je bent geweldig (maar dat wist je ongetwijfeld al). Bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer