[biologie] diffusie of osmose?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

[biologie] diffusie of osmose?

Hoi :eusa_whistle: ,

Het is bijna half 2 als ik dit schrijf. Menig mens slaap allang of is zich aan het bezatten in het café. En ik ben al zowat de hele dag al bezig met het breken van mijn hersenen om een antwoord te vinden op een vraag. Ik heb al een aantal mensen gevraagd hoe het kan zitten, maar geen weet precies hoe het zit. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik hoop het in ieder geval.

Op het moment ben ik bezig het uitwerken van een biologie practicum tot een wetenschappelijk verslag. Alleen bij het tweede practicum heb ik mijn vragen.

De opstelling was dat in een redelijk groot bekerglas een jood-oplossing zat. Ik had toen een zakje gemaakt door middel van een semipermeabel membraan (stukje dialyse slang), en daarin heb ik een zetmeel-oplossing gedaan. Dit zakje goed afgespoeld en daarna heb ik dat in het bekerglas gedaan met de jood-oplossing. Na een aantal minuten begon de zetmeel-oplossing donkerblauw/zwart te kleuren.

Er werden eigenlijk twee concrete vragen gesteld. Is dit osmose of difussie?; En hoe komt dit tot stand?

De reden waarom de zetmeel-oplossing blauw kleurt, komt doordat zetmeel is dat bestaat uit amylose en amylopectine (dus meerder gekoppelde polysacharides). Amylose heeft te maken met de kleuring. Want het blijkt dat de gekoppelde amylose ketens gedraaid zijn in een helix. En in die helix nog net genoeg is voor een jood-molecuul. Dus het jood-molecuul wordt gevangen door het zetmeel, waardoor er dus een jood-zetmeel complex ontstaat.
Osmose is diffusie (een willekeurige beweging) van water (H2O) door een semipermeabel membraan. De stromings richting hangt af van de osmotische waarde, en de richting gaat altijd van hoge osmotische waarde naar een lage osmotische waarde.
Diffusie is een proces dat te maken heeft met de verplaatsing van de deeltjes van een stof met een hoge concentratie naar een plek met een lage concentratie. De verplaatsing gaat door tot er overal een gelijke concentratie van deeltjes is.
Een semi-permeabel membraan laat namelijk wel watermoleculen door, maar grotere moleculen en geladen deeltjes niet.
De theorie is me duidelijk. Alleen ik blijf mezelf afvragen hoe het mogelijk is dat door het semipermeabel membraan jood-moleculen heen kunnen komen. Volgens theorie boeken kan door een semipermeabel membraan alleen water heen komen.

Volgens mij is dit diffusie, want het heeft naar mijn mening niks te maken osmose, met de verplaatsing van water door het semipermeabel membraan.

Mijn vragen zijn samengevat:
  1. Is dit inderdaad diffusie?
  2. En hoe komt het dan tot stand (waardoor is het mogelijk dat er door het semipermeabel membraan die joodmoleculen kunnen?)
Ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen.

In ieder geval hartstikke bedankt.

Groetjes,

Knuffelbeartje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] diffusie of osmose?

Osmose is diffusie (een willekeurige beweging) van water (H2O) door een semipermeabel membraan. De stromings richting hangt af van de osmotische waarde, en de richting gaat altijd van lage osmotische waarde naar een hoge osmotische waarde.
Komt omdat het zo laat was :eusa_whistle:
Knuffelbeartje schreef:Mijn vragen zijn samengevat:
  1. Is dit inderdaad diffusie?
Ja, bij osmose zou er immers alleen water verplaatsen waardoor het zetmeel niet zou verkleuren.
Knuffelbeartje schreef:
[*]En hoe komt het dan tot stand (waardoor is het mogelijk dat er door het semipermeabel membraan die joodmoleculen kunnen?)
[/list]
Aard van het membraan, grootte van de ionen/atomen/moleculen, concentratieverschil, lading etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [biologie] diffusie of osmose?

Bedankt!

Ik denk dat ik gewoon even bezig was met het doen van meerdere dingen. Want aan de ene kant wilde ik schrijven van een hoge concentratie water naar een lage concentratie water ... niet al te wakker meer gok ik.

Dus eigenkijk is het membraan bij diffusie niet zo semipermeabel zoals er wordt gezegd.

Eigenlijk als je er zo over na denkt, is het het ook wel logisch dat het diffusie is. Als je kijkt naar bijvoorbeeld hemodialyse... Dit principe is volgens mij gebaseerd op diffusie en osmose. Dus wat heb je anders aan een hemodialyse als er geen zouten, zure, afvalstoffen uit bloed wordt verwijderd als je gaat dialyseren.

Ik dacht dat ik ook wel eens ergens heb gehoord dat glucose in een vloeistof een aanzuigende werking heeft op de andere kant van het semipermeabel membraan, en daardoor zouten, zuren en afvalstoffen worden afgegeven. (Principe van de buikspoeling?)

Samengevat. Het is dus diffusie omdat er tussen beide stoffen een groot concentratieverschil aanwezig is. De joodoplossing heeft een hogere osmotische waarde dan de zetmeel oplossing binnen het membraan. Het principe is dat alleen de laag-moleculaire deeltjes (de kleine moleculen/atomen/ionen) er door heen kunnen gaan en geen groot-moleculaire deeltjes. Aangezien de jood-oplossing bestaat uit kleine moleculen, kan deze dankzij het grote concentratieverschil het semipermeabel membraan passeren.

Groetjes,

Lotte

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [biologie] diffusie of osmose?

Samengevat. Het is dus diffusie omdat er tussen beide stoffen een groot concentratieverschil aanwezig is. De joodoplossing heeft een hogere osmotische waardedan de zetmeel oplossing binnen het membraan. Het principe is dat alleen de laag-moleculaire deeltjes (de kleine moleculen/atomen/ionen) er door heen kunnen gaan en geen groot-moleculaire deeltjes. Aangezien de jood-oplossing bestaat uit kleine moleculen, kan deze dankzij het grote concentratieverschil het semipermeabel membraan passeren.
Die osmotische waarde is niet van belang. Ik denk dat je membraan inderdaad wél doorlatend is voor jood, niet voor grote moleculen als zetmeel. Jood diffundeert nu naar de ruimte binnen het membraan, totdat de joodconcentratie overal gelijk is. Heeft weinig te maken met osmotische waarde, dat is meer als een optelsom van alle opgeloste moleculen in een vloeistof
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer