[biologie] extractie pigmenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

[biologie] extractie pigmenten

Beste forumleden.

In het labo hebben we pigmentmoleculen moeten extraheren uit gedroogde spinaziebladeren. Op het protocol stond dat we dit best onder gedempt licht deden. Ik heb op internet gezocht waarom, maar vind het antwoord niet. Ergens heb ik het gevoel dat de pigmenten kapot gaan door dit licht, maar waarom (indien dit effectief zo is)?

Tweede vraagje:

Waarom is spinazie een goede plant om er pigmenten uit te extraheren? Heb ergens gelezen dat fel gekleurde planten hier het beste voor zijn. Heeft spinazie een hoge pigmentenconcentratie ofzo? (hoger dan andere planten)

Groetjes

en alvast bedankt voor het lezen van mijn vragen :eusa_whistle:

Liekeu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [biologie] extractie pigmenten

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] extractie pigmenten

Spinazie omdat het een gemakkelijk te krijgen, donker groen (dus veel pigmenten) en non-waxy blad is waar je vrij gemakkelijk vrij grote hoeveelheden pigment(en) uit kan extraheren. Simpel :eusa_whistle:

De pigmenten worden inderdaad afgebroken door licht. Na de DLC moet je ook snel zijn, ze verkleuren vrij snel (ik neem aan dat je dat gaat doen om de verschillende pigmenten te scheiden)? Waarom ze kleur verliezen? Kan je dat uitleggen aan de hand van fotosynthese? Hint: wat doet een pigment als het een foton vangt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 281

Re: [biologie] extractie pigmenten

Mrtn schreef:Spinazie omdat het een gemakkelijk te krijgen, donker groen (dus veel pigmenten) en non-waxy blad is waar je vrij gemakkelijk vrij grote hoeveelheden pigment(en) uit kan extraheren. Simpel ](*,)

De pigmenten worden inderdaad afgebroken door licht. Na de DLC moet je ook snel zijn, ze verkleuren vrij snel (ik neem aan dat je dat gaat doen om de verschillende pigmenten te scheiden)? Waarom ze kleur verliezen? Kan je dat uitleggen aan de hand van fotosynthese? Hint: wat doet een pigment als het een foton vangt?
Bedankt Jan ;) . Jij ook Mrtn.

Idd we hebben de pigmenten gescheiden van elkaar.

Maar ik vroeg niet waarom ze hun kleur verliezen, ik vroeg waarom, terwijl we ze moesten verbrijzelen, dit snel moest verlopen onder gedempt licht? Omdat ze dus inderdaad afbreken ;) .

Maar, misschien is dit licht té fel omdat ze pigmenten losgebrijzeld worden van hun tylakoidenmembraan? Carotenoiden beschermen immers tegen overtollig licht, maar als ze van elkaar loskomen..

Een pigment dat een foton vangt, gaat naar geexciteerde staat. Die foton geeft energie om ATP te maken. Die ATP wordt gebruikt om CO2 te fixeren en glucose te maken.

Khoop datk zowat zinnige dingen zeg? :eusa_whistle:

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] extractie pigmenten

Maar ik vroeg niet waarom ze hun kleur verliezen, ik vroeg waarom, terwijl we ze moesten verbrijzelen, dit snel moest verlopen onder gedempt licht? Omdat ze dus inderdaad afbreken :eusa_whistle: .
Oh, dat had ik niet begrepen uit je vraagstelling. Achja, we zijn er zo ook gekomen.

Pigmenten in je oog vangen ook fotonen en veranderen dan van conformatie (cis/trans). Die reactie wordt vaak 'bleaching' genoemd en ik kan me dan ook voorstellen dat de pigmenten niet afbreken maar gewoon ontkleuren door hun reactie met licht?

Het exacte wat en hoe fotonen met elektronen en hun configuraties doen is helaas chemie die me wat boven de pet gaat..

Verder zeg je absoluut zinnige dingen, het is alleen niet waar ik naar hintte, dat was dus de verandering in conformatie na het vangen van een foton.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 281

Re: [biologie] extractie pigmenten

Mrtn schreef:Oh, dat had ik niet begrepen uit je vraagstelling. Achja, we zijn er zo ook gekomen.

Pigmenten in je oog vangen ook fotonen en veranderen dan van conformatie (cis/trans). Die reactie wordt vaak 'bleaching' genoemd en ik kan me dan ook voorstellen dat de pigmenten niet afbreken maar gewoon ontkleuren door hun reactie met licht?

Het exacte wat en hoe fotonen met elektronen en hun configuraties doen is helaas chemie die me wat boven de pet gaat..

Verder zeg je absoluut zinnige dingen, het is alleen niet waar ik naar hintte, dat was dus de verandering in conformatie na het vangen van een foton.
Ik snap het :eusa_whistle: bleaching is het gevolg van irreversibele chemische schade, in dit geval geïnduceerd door het licht dus.

Bedankt voor je hulp ](*,) !

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] extractie pigmenten

Yep. Gelukkig kunnen we het in het geval van bijvoorbeeld rhodopsine wel omkeren m.b.v. een bak enzymen en energie (ATP) :eusa_whistle:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 281

Re: [biologie] extractie pigmenten

Dat heb ik nog net niet gezien, in de les neurobiologie, maar het zit eraan te komen de volgende les.

Het verbrijzelen van die spinaziebladeren.. wat bereik je daar juist mee? Helpt dit om de pigmenten effectief uit hun thylakoidmembraan te halen of is het gewoon om de cellen allereerst kapot te maken?

Want achteraf moesten we met diethylether werken. En misschien gebeurt het loskomen uit het thylakoidmembraan pas hier?

Groetjes

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] extractie pigmenten

Met wat mechanische energie (kapot stampen) verwacht ik dat je de membranen en pigmenten nog niet scheidt. Je maakt wel de hele boel los van elkaar zodat je met het oplosmiddel de (lipide)membranen kan oplossen, waar je thylakoidmembraan er ook een van is. Het is niet anders dan een koffieboon eerst malen voor je koffie zet: op die manier kan het hete water er aan alle kanten bij komen.

Lipidemembranen bestaan overigens als membraan omdat er water in de buurt is (hydrofobe interacties). Zonder water is het gewoon een plasje vettigheid. Waar lost die vettigheid in op om de pigmenten vrij te maken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer