Slachtoffers griep steeds jonger

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Slachtoffers griep steeds jonger

Afbeelding

De leeftijd van de slachtoffers van het griepvirus blijft snel opschuiven. Twee weken geleden maakte de vakgroep Huisartsgeneeskunde van de Vrije Universiteit Brussel al bekend dat de huidige grieppandemie niet zozeer de ouderen treft, maar vooral de actieve bevolking tussen 20 en 49 jaar. Maar nu blijkt die leeftijdsgrens nog verder op te schuiven en worden vooral jongeren onder de twintig jaar getroffen door het virus.

Lees meer ... Vrije Universiteit Brussel
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Ouderen zijn nu massaal ingeent maar jongeren niet. Dat zal er toch wel iets mee te maken hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Rommelig artikel omdat ze de normale griep en H1N1 beetje op één hoop gooien:
Zowel de gewone seizoensgriep als de Mexicaanse griep worden hierbij geregistreerd.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Zowel de gewone seizoensgriep als de Mexicaanse griep worden hierbij geregistreerd.
Maar dat komt natuurlijk omdat er ook niet meer gedifferentieerd wordt tussen beide griepsoorten in de peilpraktijken van die huisartsen. In het voorjaar werd er nog getest om na te gaan of het wel degelijk om de Mexicaanse griep ging, nu gebeurt dit niet meer. Het lijkt me ook zinloos, trouwens, tenzij er complicaties ontstaan.

Bovendien las ik onlangs dat de 'gewone' seizoensgriep verdrongen wordt door de Mexicaanse griep. In hoeverre dit echt correct was, is me niet duidelijk, maar vermoedelijk is het minstens ten dele correct. De epidemiegrens is nu al bereikt en ligt toch wel duidelijk boven het aantal griepgevallen van de laatste jaren in dezelfde periode. Dus zullen de meeste grieppatiënten vermoedelijk toch patiënten zijn die besmet zijn met het H1N1 griepvirus.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

In hoeverre dit echt correct was, is me niet duidelijk, maar vermoedelijk is het minstens ten dele correct. De epidemiegrens is nu al bereikt en ligt toch wel duidelijk boven het aantal griepgevallen van de laatste jaren in dezelfde periode. Dus zullen de meeste grieppatiënten vermoedelijk toch patiënten zijn die besmet zijn met het H1N1 griepvirus.
'In hoeverre...echt correct...niet duidelijk, maar vermoedelijk ten dele correct, dus...vermoedelijk...'

Klinkt niet echt overtuigend. :eusa_whistle: Je kunt totaal geen goede schatting maken als je twee griepvarianten bij elkaar optelt waar je niet tussen differentieert om vervolgens iets over de één te zeggen. Bovendien ben ik overtuigd van een zekere overdiagnostiek: de normale griep wordt ondermeer verdrongen, omdat niemand meer de normale griep wíl hebben. Elk griepje wordt nu aangezien voor de Mexicaanse griep, zodat iedereen kan zeggen dat hij toch maar weer mooi de Mexicaanse griep heeft overleefd. Geloof me, zo denken veel mensen.

Het artikel heeft het trouwens over slachtoffers van de griep en niet over dodelijke slachtoffers. Er wordt ook gezegd:
Het ziet er dus naar uit dat op dit ogenblik vooral de schoolgaande jeugd getroffen wordt door de griep.
Dat de griep met name jeugdigen treft is niets nieuws. Ik zie 90 jarigen niet zo snel naar school gaan, concerten, creches, peuterspeelzalen, bioscopen etc. Jeugdigen hebben gewoon meer sociale contacten en zullen derhalve sneller besmet raken. Anders is het feit dat de Mexicaanse griep meer jeugdige dodelijke slachtoffers maakt, maar daar rept het artikel niet over.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Anders is het feit dat de Mexicaanse griep meer jeugdige dodelijke slachtoffers maakt, maar daar rept het artikel niet over.
Klopt dat wel? Ik dacht gehoord te hebben dat dat een foutieve statistische interpretatie was, gewoon omdat Mexico een bijzonder jonge bevolking heeft?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Dido schreef:De epidemiegrens is nu al bereikt en ligt toch wel duidelijk boven het aantal griepgevallen van de laatste jaren in dezelfde periode. Dus zullen de meeste grieppatiënten vermoedelijk toch patiënten zijn die besmet zijn met het H1N1 griepvirus.

Dido


Maar hoe worden aantallen zieke mensen geteld? Ze moeten zich eerst toonbaar maken toch? De meeste mensen gaan voor een griep normaal gesproken niet naar een dokter maar door de media hype is dat dit jaar misschien anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Klopt dat wel? Ik dacht gehoord te hebben dat dat een foutieve statistische interpretatie was, gewoon omdat Mexico een bijzonder jonge bevolking heeft?

Critical illness due to 2009 influenza A(H1N1) in Canada occurred rapidly after hospital admission, often in young adults, and was associated with severe hypoxemia, multisystem organ failure, a requirement for prolonged mechanical ventilation, and the frequent use of rescue therapies. Bron

Critical illness from 2009 influenza A(H1N1) in Mexico occurred in young individuals, was associated with severe acute respiratory distress syndrome and shock, and had a high case-fatality rate. Bron

Patients tended to be relatively healthy adolescents and young adults who developed a brief prodromal illness followed by rapidly...[url=http://Patients%20tended%20to%20be%20relatively%20healthy%20adolescents%20and%20young%20adults%20who%20developed%20a%20brief%20prodromal%20illness%20followed%20by%20rapidly]Bron[/url]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

anusthesist schreef:'In hoeverre...echt correct...niet duidelijk, maar vermoedelijk ten dele correct, dus...vermoedelijk...'

Klinkt niet echt overtuigend. ](*,)
Overtuigd ben ik inderdaad niet. Omdat ik het artikel las in een medisch krantje, dat nu niet echt bekend staat voor haar wetenschappelijk onderbouwde artikels. Maar aangezien er soms wél goed onderbouwde artikels instaan, is het natuurlijk moeilijk differentiëren... :eusa_whistle:

Men baseerde zich hiervoor op het zuidelijk halfrond, waar de winter al over is en men de Mexicaanse 'griepepidemie' al achter de rug heeft. En wat een analyse van de situatie daar, duidelijk had gemaakt. Maar je hebt gelijk, ik lees de medische info van dat krantje altijd met een zeker scepticisme en zeker ben ik dus niet... ;)
Dat de griep met name jeugdigen treft is niets nieuws. Ik zie 90 jarigen niet zo snel naar school gaan, concerten, creches, peuterspeelzalen, bioscopen etc. Jeugdigen hebben gewoon meer sociale contacten en zullen derhalve sneller besmet raken. Anders is het feit dat de Mexicaanse griep meer jeugdige dodelijke slachtoffers maakt, maar daar rept het artikel niet over.
Klopt. De vraag is blijkbaar eerder waarom de piek zich niet heeft voorgedaan ergens midden - eind september, zoals men voorspeld had, aangezien de scholen dan weer volop bezocht werden door vaak hoestende en snotterende kindjes. Al denk ik dat het gewoon wat tijd heeft gevraagd voordat het virus genoeg mensen kon besmetten. Blijkbaar is er al gedurende een aantal weken ongeveer een verdubbeling van het aantal nieuwe gevallen per week.
Maar hoe worden aantallen zieke mensen geteld? Ze moeten zich eerst toonbaar maken toch? De meeste mensen gaan voor een griep normaal gesproken niet naar een dokter maar door de media hype is dat dit jaar misschien anders gegaan.
Als je echt de griep hebt, Mexicaans of niet, en geen verkoudheid, dan ben je ook echt wel ziek gedurende meerdere dagen en heb je een ziekte attest nodig van de arts voor jouw werk of school. Je kan de symptomen niet vergelijken met een gewone verkoudheid waarvoor mensen inderdaad vaak niet naar hun huisarts gaan. Maar bij een griep, waarbij men vaak meerdere dagen koorts heeft boven de 38°C (vaak zelfs boven de 39°C), hoofdpijn, keelpijn, hoesten, een verstopte neus, veralgemeende spierpijn ed. heeft (kortom: men voelt zich écht wel ziek!!), heeft men weinig keus.

Het meten gebeurt in België via een aantal peilpraktijken. Dit zijn huisartspraktijken die de telling bijhouden (aantal patienten waarbij men, vooral klinisch, de diagnose stelt van griep per week). Deze peilpraktijken zijn verspreid over het ganse land en doen zo eigenlijk dienst als praktijken waarbij men via een 'steekproef' een beeld kan krijgen over het totaal aantal Belgen dat besmet is.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Al denk ik dat het gewoon wat tijd heeft gevraagd voordat het virus genoeg mensen kon besmetten. Blijkbaar is er al gedurende een aantal weken ongeveer een verdubbeling van het aantal nieuwe gevallen per week.


Precies, de incidentie is niet alleen afhankelijk van de incubatietijd, maar ook van de prevalentie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Dido schreef:Als je echt de griep hebt, Mexicaans of niet, en geen verkoudheid, dan ben je ook echt wel ziek gedurende meerdere dagen en heb je een ziekte attest nodig van de arts voor jouw werk of school. Je kan de symptomen niet vergelijken met een gewone verkoudheid waarvoor mensen inderdaad vaak niet naar hun huisarts gaan. Maar bij een griep, waarbij men vaak meerdere dagen koorts heeft boven de 38°C (vaak zelfs boven de 39°C), hoofdpijn, keelpijn, hoesten, een verstopte neus, veralgemeende spierpijn ed. heeft (kortom: men voelt zich écht wel ziek!!), heeft men weinig keus.

Het meten gebeurt in België via een aantal peilpraktijken. Dit zijn huisartspraktijken die de telling bijhouden (aantal patienten waarbij men, vooral klinisch, de diagnose stelt van griep per week). Deze peilpraktijken zijn verspreid over het ganse land en doen zo eigenlijk dienst als praktijken waarbij men via een 'steekproef' een beeld kan krijgen over het totaal aantal Belgen dat besmet is.


Het verschil tussen griep en verkoudheid ken ik, Ik heb de griep (echte griep ja) gehad en ben er niet voor naar de dokter geweest. Misschien dat dit anders ligt voor mensen die werken, als student was het makkelijker voor mij om 2 weken in bed te blijven aangezien niemand geïnteresseerd is in wat voor soort ziekte je hebt en je wel gelooft als je zegt dat je ziek was. Ik vermoed toch dat voldoende media aandacht er voor zorgt dat meer mensen zich bij een dokter melden dan anders het geval is, maar misschien is dit idd niet zo'n groot aantal extra.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

Maar bij een griep, waarbij men vaak meerdere dagen koorts heeft boven de 38°C (vaak zelfs boven de 39°C), hoofdpijn, keelpijn, hoesten, een verstopte neus, veralgemeende spierpijn ed. heeft (kortom: men voelt zich écht wel ziek!!), heeft men weinig keus.


[mierenneukenmode] koorts is per definitie boven de 38 graden [/mierenneukenmode]
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Slachtoffers griep steeds jonger

...Ik heb de griep (echte griep ja) gehad en ben er niet voor naar de dokter geweest. Misschien dat dit anders ligt voor mensen die werken, als student was het makkelijker voor mij om 2 weken in bed te blijven aangezien niemand geïnteresseerd is in wat voor soort ziekte je hebt en je wel gelooft als je zegt dat je ziek was...
Inderdaad, het feit dat het je overkomt als student maakt het wat makkelijker. Scholieren (met schoolplicht) en werkende mensen hebben een ziekte attest nodig, meestal van zodra ze meer dan 1 dag ziek zijn.
[mierenneukenmode] koorts is per definitie boven de 38 graden [/mierenneukenmode]
Het zat hem meer in de woorden meerdere dagen (boven de 38°C)... :eusa_whistle:



Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer