Kenmerken van regelenzymen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Kenmerken van regelenzymen

De drie belangrijke regulatoire enzymen van de glycolyse zijn hexokinase, fosfofructokinase (PFK-1) en pyruvaatkinase. In mijn cursus medische biochemie staat nu het volgende:
Vertonen allen karakteristieken van regulatoire enzymen:
  • dimere of tetramere enzymen
  • lage Vmax in vergelijking met de andere enzymen in de glycolyse pathway
  • katalyseren irreversibele reacties
Waarom het eerste en het laatste punt kenmerken van regelenzymen zijn, is me duidelijk. Wat een lage Vmax (maximale reactiesnelheid) ermee te maken heeft, vat ik echter niet. Een lage Vmax houdt in dat het enzym een lage katalytische efficiëntie heeft, maar waarom dat een kenmerk zou zijn van een regelenzym is me een raadsel. Iemand die licht in de duisternis kan brengen?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kenmerken van regelenzymen

Ik zou me voor kunnen stellen dat wanneer de Vmax van deze enzymen gelijk is aan die van de andere enzymen in dezelfde pathway, dan krijg je een direct 1 op 1 effect. Nu vormt zich als het ware een bottleneck waardoor de regulatie van andere enzymen minder van belang is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Kenmerken van regelenzymen

Dat lijkt me wel een logische verklaring. Bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer