Invloed van turbine op debiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Invloed van turbine op debiet

Ik wil een Kaplanturbine plaatsen in een rechthoekige buis waar water doorheen stroomt.

Momenteel is er een debiet welk varieert tussen 0 en Qmax.

Door plaatsing van de turbine zal Qmaxnew lager worden dan Qmax .

Ik wil weten hoe ik kan berekenen wat Qmaxnew is (en daaruit de extra tijd die nodig is om het water af te voeren), maar kan geen formules vinden om dat te doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Invloed van turbine op debiet

Mogelijk zinvoller benadering?

Vooropgesteld dat het waterniveauverschil tussen vóór en ná je buis in hoogte - en daarmee in druk- varieert (kan geen andere reden bedenken waarom je een variabele waterstroom hebt) zal het met dat tijdsverschil wel meevallen. Alleen zal met die turbine het maximale hoogteverschil toenemen. Vergeleken met de oorspronkelijke toestand zal de weerstand van je buis toenemen, maar door een toenemend hoogteverschil zal zich met die extra druk toch weer zoiets als het oorspronkelijke debiet instellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Invloed van turbine op debiet

Het betreft een proces waarbij met tussenpozen een schuif die een buis afsluit langzaam wordt opengetrokken. Hierdoor stroomt een reservoir leeg. Daarna sluit de schuif zich weer, vult het reservoir zich weer en herhaalt het proces zich.

De buis zelf ligt horizontaal en de turbine moet ook horizontaal geplaatst worden.

Afhankelijk van de snelheid waarmee de schuif beweegt zal er meer (of minder) water door de buis stromen (totdat de buis helemaal geopend is natuurlijk, dan is een maximum bereikt en zal de snelheid tot 0 afnemen naarmate het reservoir leeg raakt.

Ik heb berekeningen gemaakt waarmee je een mooi vloeiend verloop van het debiet krijgt (openen met een constante snelheid), maar ook berekeningen waarmee je het debiet vrijwel constant kunt houden gedurende een groot deel van het proces door de snelheid van openen te varieren tijdens het leeglopen.

Het is van groot belang dat de uitstroomtijd niet (veel) verandert en er zijn sceptici die zeggen dat de turbine zelf voor aanzienlijke vertraging zal zorgen.

Derhalve wil ik graag op voorhand kunnen uitrekenen wat die vertraging zal zijn. Wanneer ik dat weet kan ik (wellicht) het openen van de schuiven zodanig beinvloeden dat ik toch binnen de grenzen qua uitstroomtijd blijft en mogelijk het debiet zo constant mogelijk houden.

Vandaar mijn vraag

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Invloed van turbine op debiet

Dit is niet te berekenen zonder dat je data van de fabrikant van de desbetreffende turbine hebt.

Je moet weten wat het verband tussen debiet en drukval van de turbine is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Invloed van turbine op debiet

OK, deze data heb ik niet daar het een verkenningsstudie betreft.

Ik neem aan dat er zoiets als 'typerende waarden' bestaat

Het (maximale) debiet is ca 40 m3/s en de buis is 2.50x2.85 m (lengte niet van belang).

Toerental van de turbine zal ca 250 toeren / min zijn.

Verval van 12 m (bij begin van leegstromen).

De buis (en de turbine) blijft ook na leegstromen volledig onder water.

Berichten: 15

Re: Invloed van turbine op debiet

Het lijkt mij dat op http://www.codecogs.com/reference/engineer...er_turbines.php moet staan waar ik naar op zoek ben, maar dat is gewoon te moeilijk voor mij. Wil iemand die wel dat inzicht en de kennis heeft me daarbij helpen? (Gegevens omtrent het systeem zijn bij mijn vorige posting te vinden)

Reageer