5 miljoen voor open access
Geplaatst op 29 oktober 2009 - 10:33
NWO subsidieert peer reviewsdoor: Moniek Verstegen
woensdag 28 oktober 2009NWO heeft laten weten 5 miljoen beschikbaar te stellen voor NWO-onderzoekers die besluiten hun resultaten online te publiceren in open-accessbladen zoals PLoS. Hiermee wordt een van de eerste belangrijke stappen genomen in de switch naar het publiekelijk beschikbaar stellen van wetenschappelijke data.
Lees verder: http://www.c2w.nl/5-...nkx?referer=rss
Bron: c2w
Geplaatst op 31 oktober 2009 - 15:43
Geplaatst op 01 november 2009 - 09:39
Als verspreiding van wetenschappelijke kennis het doel is, dan is het geld beter besteed aan fatsoenlijk onderwijs.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Geplaatst op 02 november 2009 - 18:15
Ik denk dat het juist heel goed is als publicaties gratis beschikbaar komen voor het brede publiek: In plaats van alles maar voor lief te nemen kan eenieder dan toetsen of een artikel gebaseerd is op juiste onderliggende gegevens. Dat zou peer-reviewed wetenschap toegankelijk maken zoals wikipedia nu gebruikt wordt, en m.i. veel toevoegen voor het algemene belang en het stimuleren van de wetenschappelijke aanpak in het bijzonder.
Geplaatst op 02 november 2009 - 19:39
Nouja, 'te beroerd te betalen' is een relatief begrip. Soms wil je gewoon even de bron van het een of ander raadplegen, maar is dat je geen tientallen dollars waard, laat staan de moeite om honderden of duizenden te betalen op jaarbasis voor een abonemment.
Ik overdrijf natuurlijk een beetje. Maar voor particulieren is het geen probleem om voor iets meer dan een tientje per jaar een pasje te krijgen van een universiteitsbibliotheek, waarmee je toegang hebt tot vrijwel alle literatuur. Blijft dus eigenlijk alleen het bedrijfsleven over, dat op deze manier een financiële steun in de rug krijgt van de overheid.
Ik denk dat het juist heel goed is als publicaties gratis beschikbaar komen voor het brede publiek: In plaats van alles maar voor lief te nemen kan eenieder dan toetsen of een artikel gebaseerd is op juiste onderliggende gegevens.
Dat kan dus al, alleen worden door deze maatregel worden die kosten in feite door iedereen gedeeld.
Dat zou peer-reviewed wetenschap toegankelijk maken zoals wikipedia nu gebruikt wordt, en m.i. veel toevoegen voor het algemene belang en het stimuleren van de wetenschappelijke aanpak in het bijzonder.
Ik vind het een hoog wittefietsenplangehalte hebben. En dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik heb gewoon niet de hoge verwachtingen zoals jij die hier schetst, terwijl het geld op talloze andere manieren besteed kan worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Geplaatst op 03 november 2009 - 11:10
Of deze 5 miljoen de juiste weg is betwijfel ik ook, maar ik ben wel groot voorstander van zoveel mogelijk open access publicaties. Gelukkig is er in ieder geval de trend onderzoek dat met overheidsgeld gedaan wordt verplicht open beschikbaar te maken (binnen een jaar na publicatie). Naar mijn idee past dat prima in de 'information age'.
Geplaatst op 03 november 2009 - 14:22
Deze zijn vaak heel waardevol, maar vaak is de enigste manier om achter de informatie te komen een boek kopen. Dat vind ik jammer, want dan raakt het origineel verloren.
Geplaatst op 03 november 2009 - 17:22
Niet gratis, maar een systeem dat toch wel meer ingang vindt inzake tijdschriften:Deze zijn vaak heel waardevol, maar vaak is de enigste manier om achter de informatie te komen een boek kopen. Dat vind ik jammer, want dan raakt het origineel verloren.
Het systematisch digitaliseren van oude publicaties, die dan te kopen zijn op CD of andere drager. Hierdoor blijven alle vroegere artikels in hun originele staat toegankelijk.
Dit is meestal niet gratis (natuurlijk), maar slechts een fractie van de prijs van nieuwe tijdschriften (pro rato).
Een voorbeeld:
JASA Journal of the Acoustical Society of America
http://asa.aip.org/m...app_info.html#1
Je krijgt of koopt hierbij een CD met de artikels vanaf 1929 (in djvu formaat)
Deze zijn ook on-line toegankelijk (voor leden):
http://scitation.aip....jsp?KEY=JASMAN of via zoekfunctie http://scitation.aip...V...MAN&sti=yes
Ook meer commerciële tijdschriften verkopen 'verzamelde oude uitgaves' op CD of DVD of zijn on-line beschikbaar.
Ik vermoed dat dit meer en meer voorkomt.
Natuurlijk is gratis altijd leuker.
Geplaatst op 03 november 2009 - 18:41
Geplaatst op 06 november 2009 - 00:30
Ik zie bijzonder veel potentie in het delen van zoveel mogelijk 'algemeen bekende' informatie. Wikipedia is prachtig voor een breed beeld, maar inzage in het feitelijke werk is eigenlijk wel nodig als je ergens de diepte mee in wilt.
Iets als een plicht alle met overheidsgeld gefinancierd onderzoek verplicht binnen 12 maanden als open access hebben past in dat concept. Er blijft een markt voor de literatuur onder hen die het echt snel nodig hebben, maar uiteindelijk wordt alles openbaar. En terecht, gezien het met openbare middelen gefinancierd was!
Geplaatst op 06 november 2009 - 06:14
Hudige situatie: Paper A B en C zitten achter een paywall. Onderzoeker X wil ze gaag allemaal lezen, maar zijn onderzoeksbudget geeft slechts ruimte voor 1, dus hij leest alleen A, Onderzoeker Y wil ze ook graag allemaal lezen maar haar onderzoeksbudget laat slechts ruimte voor 2, en leest slechts A en B. [merk op dat hier twee maal voor A betaald wordt en niet 1 maal voor C]
Toekomstige situatie: Paper A, B en C zijn vrij toegankelijk. Onderzoeker X en Y hebben er helemaal geen erg in dat ze ze zo maar allemaal kunnen lezen.
Het is een beetje een domme illustratie maar ik hoop dat het voordeel van open access duidelijk wordt en waarom het waarschijnlijk zelfs goedkoper is? Alleen zie je nu beter hoeveel geld er voor nodig is dan in de voorgaande situatie.
Persoonlijk vind ik het een vrij prijzige irrationele obsessie die men na WO II heeft ontwikkeld rond peer-review en de impact van journals. Het is niet als of men geen kwalitatief goede wetenschap bedreef toen peer-review nog niet bestond? En het is ook niet zo dat peer-review in staat is om onzin tegen te houden (Denk maar aan die koreanse onderzoeker die zijn gegevens vervalste).
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Geplaatst op 09 november 2009 - 02:22
Overigens heeft open access ook zeker voordelen voor iemand die iets publiceert: De kans dat iemand je werk kan lezen wordt groter, en daarmee ook de kans op citaties. De huidige situatie is dat de meeste universiteiten een abonnement hebben op het complete assortiment van elsevier en dergelijke, maar als daar ooit verandering in komt dan gaat het zeker zwaarder wegen.
Maar eigenlijk speelt dat ook nu al een rol: Toen ik nog voor de universiteit werkte had ik ook vaak de neiging niet-toegankelijk werk maar even te laten voor wat het was, en door te zoeken op waar ik wel bij kon. Uiteraard was dat veel gezien de universiteitslicenties, maar het zal zeker citaties gescheeld hebben voor de werken die niet direct toegankelijk waren.
0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers
Nieuwsberichten
Gesponsorde vacatures
-
Hier ook uw vacature?
06-14
Nieuwe onderwerpen
-
SPSS vraag
25-04
-