NiMH batterijen laden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

NiMH batterijen laden

Tegenwoordig zie je steeds meer de NimH (nikkel-metaalhydride) batterijen verschijnen als opvolger/vervanger van de aloude NiCd batterijen.

Van NiCd batterijen is bekend dat ze een geheugeneffect vertonen, d.w.z. als je ze oplaadt voordat ze helemaal zijn ontladen worden ze lui. En eenmaal geladen moet je ze niet doorladen, dat levert alleen maar warmte op en dat schijnt niet gezond te zijn voor de inwendige mens...pardon , batterij.

Hoe zit dit met NiMH batterijen? Ik weet uit de gebruiksaanwijzingen dat ze geen geheugeneffect vertonen. Maar de vraag is: wat is de beste laadmethode voor NiMH batterijen? Kun je er gewoon stroom in proppen totdat ze vol zijn? En nu ik toch bezig ben, hoe groot mag/moet die stroom dan zijn, en hoe weet je dat hij vol is?

Mocht er iemand nog andere wetenswaardigheden over NiMH weten dan hoor ik dat ook graag.

Berichten: 664

Re: NiMH batterijen laden

koop een lader ?

Voor zover ik weet hebben nimh batterijen minder last van het geheugen effect,

maar ze gaan minder lang mee dan nicd batterijen, minder 'recharge cycles' zeg maar.

Dus het is altijd beter je batterijen helemaal op te gebruiken en ze

dan weer helemaal op te laden, volgens mij.

De batterijen verliezen hun lading als je ze te lang op de plank laat liggen, je moet ze dan weer herladen voor gebruik.

Maar het grote voordeel is natuurlijk dat ze veel meer inhoud hebben, maar mah.

Je kan dus veel meer fotos (e.d.) maken voordat de batterij leeg is.

(Als ik me niet vergis worden nicd batterijen zelfs afgeschaft.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: NiMH batterijen laden

Ik heb ook een lader gekocht, dus dat is het probleem niet.

Het is gewoon technische nieuwsgierigheid dat ik deze vragen stelde (waar ik dus nu nog geen antwoord op heb).

Berichten: 664

Re: NiMH batterijen laden

Ok, bij de gebruiksaanwijzing :shock: van mijn -langzaam- lader

zat een handleiding.

voor de 2100mAh een aanbevolen laadtijd van 18-19uur.

dat is dus een stroom van 2100/(18.5) = 114mA.

(Andere laadtijden (voor bat. met andere mAh) kun zo ook berekenen,

het is gewoon een lineair verband).

waarschijnlijk ligt de daadwerkelijke stroom iets hoger, er staat

iets van 155 mA op het kastje.

Hoe het zit met een snellader weet ik niet.

In de gebruiksaanwijzing staat dat overladen niet goed is,

maar dat staat er natuurlijk altijd in. Verder kan ik je niet

helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: NiMH batterijen laden

Ik heb ook even een vraagje over NiMH-batterijen. Ik heb deze sinds een tijdje en het valt me op hoe snel deze batterijen weer leeg zijn. Ik gebruik ze o.a. voor mijn draadloze muis en toen ik nog gewone Duracell-batterijen gebruikte kon ik daar al gauw een maand of 2 mee doen. Mijn nieuwe batterijen doen het hooguit een paar weken, als het niet minder is (soms krijg ik binnen een week al een melding van laag energieniveau). Kan dit aan het merk of type liggen? Deze zaten bij mijn lader (merk Vivanco, wat me niks zegt).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 226

Re: NiMH batterijen laden

Ik heb ook even een vraagje over NiMH-batterijen. Ik heb deze sinds een tijdje en het valt me op hoe snel deze batterijen weer leeg zijn.
NiCd-batterijen kennen een tamelijk hoge zelfontlading. Ze lopen binnen enkele weken vanzelf weer leeg. Dit geldt nog sterker voor NiMH. Dit is normaal voor deze typen. Het heeft niets te maken met merk of conditie van de cellen en ook niet met de lader.

Bovendien is de celspanning van 1,2V lager dan de spanning van gewone cellen (1,5V). Hierdoor daalt de spanning al snel tot een waarde, waar het apparaat niet mee overweg kan, terwijl de cel nog niet leeg is. Hij lijkt eerder leeg.

Hierdoor is NiMH niet zo geschikt als vervanging voor gewone batterijen, als je daar normaal gesproken vele maanden of jaren mee doet.

Het kan echter geen kwaad, als je op de koop toe neemt, dat je ze om de paar weken moet herladen.

NiCd is echt niet geschikt voor zulke toepassingen. Als je ze te snel herlaadt omdat ze leeg lijken, krijgen ze snel last van het effect, dat in de volksmond (foutief!) bekend staat als "geheugeneffect".

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: NiMH batterijen laden

Inmiddels heb ik op de site van Duracell een zeer uitgebreid antwoord gevonden op mijn vragen:

http://www.duracell.com/OEM/Pdf/others/TECHBULL.pdf

Berichten: 193

Re: NiMH batterijen laden

Hallo,

Als je wat meer over NiMh -cellen en hun laadmethoden te weten wil komen:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_vi...icle.php?aid=44

Mvg,

Paul Siemons

Reageer